Bastiaan Rijpkema wint prijs voor beste politieke boek van het jaar!

Bastiaan Rijpkema heeft de Prinsjesboekenprijs 2016 gekregen voor de handelseditie van zijn Leidse proefschrift Weerbare democratie: de grenzen van democratische tolerantie.

In de Eerste Kamer reikten op 16 september de eerste ondervoorzitter van de Eerste Kamer Anne Flierman en de Zeeuwse commissaris van de Koningin Han Polman de prijs uit. Eerdere winnaars waren Frank Westerman (2015), Piet de Rooy (2014) en Matthieu Segers (2013). In Weerbare democratie geeft Rijpkema antwoord op de vraag hoe een democratie om moet gaan met antidemocratische partijen. De vierde druk van het boek verschijnt deze week (rond 21 september 2016).

De jury van de Prinsjesboekenprijs 2016 wordt gevormd door dr. Kars Veling (voorzitter, voormalig directeur ProDemos), dr. Sarah de Lange (universitair hoofddocent politicologie, Universiteit van Amsterdam) en Toof Brader (redacteur NPO Politiek).

Uit het juryrapport: “Het opleggen van beperkingen aan politieke partijen is per definitie controversieel. Een democratie die dat wil doen heeft iets uit te leggen. Bastiaan Rijpkema heeft over dit thema een zeer leesbaar proefschrift geschreven. En de toegankelijkheid van het boek heeft allerminst tot oppervlakkigheid of simplisme geleid. Waar zijn vraagstelling hem daartoe aanleiding geeft, overschrijdt hij zonder aarzelen de grenzen tussen de rechtswetenschap, de filosofie en de politicologie. Hij heeft overzicht over de uitgebreide literatuur en argumenteert helder. (…) Rijpkema ontwikkelt zijn these helder en beargumenteert deze breed en met overtuigingskracht. Hij gaat ook in op een aantal situaties waarin zijn criterium voor democratie toepasbaar zou zijn. Hij heeft daarmee een belangwekkende bijdrage geleverd aan de bezinning op een centrale vraag voor elke democratie.”

Extra informatie

Foto Erik Veld