Alexander van Oudenhoven Ontdekker van het jaar 2016

Milieuwetenschapper Alexander van Oudenhoven is gekozen tot Ontdekker van het jaar van de faculteit W&N. Dat maakte vice-rector Hester Bijl bekend tijdens de nieuwjaarsreceptie van de faculteit op 10 januari. Bioloog Changsheng Wu won de prijs voor het beste proefschrift van 2016. Informaticus Frank Takes ontving de onderscheiding voor beste docent.

Spannende stemmenrace

Collega’s, studenten, alumni en externen konden tot en met de ochtend van de receptie online stemmen voor de Ontdekker van het jaar. Het verschil tussen de nummers 1 en 2 bleef tot het laatste uur miniem, vertelde Bijl. Informaticus Frank Takes eindigde uiteindelijk op 18,9 procent van de stemmen en eindigde daarmee zeer nipt achter Van Oudenhoven, die 19,2 procent haalde. Sterrenkundige Anthony Brown belandde op plaats 3. In totaal stemden 824 personen, 135 meer dan in 2015. In de uitslag is de grootte van de verschillende instituten meegewogen.

Engelstalig lustrumboek

Decaan Geert de Snoo opende op dinsdagmiddag de nieuwjaarsreceptie voor een volle collegezaal C1. Hij stond stil bij de wetenschappelijke talenten en ontdekkingen van 2016, die hij een bron van inspiratie noemde. Trots vertelde De Snoo ook te zijn op de nieuwbouw van de faculteit en de inzet van alle medewerkers om die te kunnen betrekken - een foto van de rector magnificus die hielp dweilen na wateroverlast deed de zaal uitbundig lachen. Ook stond hij stil bij het afgelopen lustrumjaar, gemarkeerd met de zojuist verschenen Engelse vertaling van het lustrumboek van de faculteit, From Cabinet of Curiosities to Science Park. Het boek beschrijft de 200 bestaansjaren van de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen  en bevat bevat bijdragen van Willem Otterspeer, Dirk van Delft en Frans van Lunteren.

C.J. Kok Awards

Vice-rector magnificus Hester Bijl maakte na de introductie van De Snoo twee van de drie prijswinnaars van de middag bekend. Wiskundige Bijl is sinds 1 november vicerector van de Universiteit Leiden, ze noemde het belangrijk wetenschappelijke doorbraken samen te vieren. Bijl overhandigde beide C.J. Kok Awards: die voor de ontdekker van het jaar - in ontvangst genomen door een collega van de afwezige Alexander van Oudenhoven - en die voor het beste proefschrift van het jaar aan Changsheng Wu.

De waarde van een bos

Alexander van Oudenhovens collega Maarten Schrama ontvangt van Hester Bijl de C.J. Kok Award

Ontdekker van het jaar Van Oudenhoven onderzoekt de waarde van ecosystemen, zoals bossen. Deze zogenaamde ecosysteemdiensten omvatten niet alleen de geldelijke waarde van bijvoorbeeld hout en fruit uit een bos maar ook culturele diensten als recreatie, educatie en inspiratie. Daaraan een geldwaarde hangen is lastig; Van Oudenhoven zoekt naar relevante indicatoren en maakt die bruikbaar voor beleidsmakers en beheerders.

Nieuw ontdekt antibioticum

Juryprijswinnaar Changsheng Wu en Hester Bijl

Een vijfkoppige jury selecteerde de winnaar van de C.J. Kok Award voor beste proefschrift, Changsheng Wu. Zijn proefschrift – tevens onderscheiden met het predicaat cum laude – heeft volgens de jury een indrukwekkend brede en originele aanpak. Het gaat over de zoektocht naar nieuwe antibiotica, nu steeds meer bestaande middelen niet meer werkzaam zijn door multiresistente bacteriën. Het proefschrift bestaat uit 10 hoofdstukken, waarvan er reeds 8 al als artikel zijn verschenen en 2 nog in voorbereiding daarvoor zijn. De Kok-jury roemt vooral het hoofdstuk over de ontdekking van een antibioticum met een nog niet eerder beschreven structuur: lugdunomycine. De jury roemt ook de nummer 2 van de verkiezing, wiskundige Djordjo Milovic. Zijn cum laude proefschrift bevat meerdere doorbraken op het gebied van priemgetallen en statistiek, na vele jaren stilstand.

Nieuw lesmateriaal en heldere communicatie

Frank Takes ontvangt de onderwijsprijs 2016 van assessor Maxim Allaart

Informaticus Frank Takes ontving de onderwijsprijs voor 2016 uit handen van assessor van het faculteitsbestuur Maxim Allaart. Een jury bestaande uit een student van elke studievereniging van de faculteit koos Takes tot beste docent van 2016 voor de vakken Social Network Analysis for Computer Scientists en Business Intelligence and Process Modelling. Takes werkt pas drie jaar aan de Universiteit Leiden en heeft kennis van zaken en enthousiasme om deze kennis over te dragen, aldus de jury. De waardering van zijn studenten berust daarnaast vooral op zijn heldere, nieuw ontwikkelde lesmateriaal en zijn heldere communicatie. Nummers 2 in de verkiezing werd Tonny Regensburg-Tuïnk, en de door twee opleidingen genomineerde Nora Goossen eindigde op de 3e plaats.