eLaw medewerkers schrijven mee aan WODC-rapport over cybercrime en witwassen

Mr. dr. Jan-Jaap Oerlemans en Mr. dr. ir. Bart Custers, beide verbonden aan eLaw, het centrum voor recht en digitale technologie van de Universiteit Leiden, schreven mee aan een WODC-onderzoek over cybercrime en witwassen.

Het onderzoek gaat in het bijzonder in op de rol van bitcoins, online dienstverleners en andere witwasmethoden bij banking malware en ransomware.

Aan de hand van desk research, interviews, dossieronderzoek, experimenten met bitcoins en een kwantitatieve analyse van bankgegevens komen de onderzoekers tot verschillende modellen voor de modi operandi die worden gebruikt bij het witwassen van de opbrengsten van banking malware (kwaadaardige software die beoogt betalingen via internetbankieren te manipuleren) en ransomware (kwaadaardige software die computersystemen of bestanden daarop vergrendelt en vervolgens losgeld vereist).

Het volledige onderzoeksrapport is hier te vinden.