Haentjens en Tjepkema over overheidsaansprakelijkheid op symposium Parijs

Matthias Haentjens en Michiel Tjepkema hebben op woensdag 8 juni gesproken op een internationaal symposium over overheidsaansprakelijkheid.

Het symposium vond plaats in de historische ‘Salle des Conseils’ van de Université de Paris II (Panthéon-Assas) en werd georganiseerd door de Société de Législation Comparée. Deze vereniging stelt zich ten doel de rechtsvergelijking tussen het Franse recht en andere rechtsstelsels te bevorderen.

Michiel Tjepkema
Matthias Haentjens

De afdeling Publiekrecht van de vereniging koos dit jaar voor het thema overheidsaansprakelijkheid. Van tal van landen in en buiten Europa werden landenrapporten geschreven, die betrekking hadden op twee thema’s: de grondslagen van aansprakelijkheid van de overheid en het schadebegrip bij overheidsaansprakelijkheid. Voor beide thema’s verzorgden Matthias Haentjens, Michiel Tjepkema en Charlotte Pavillon de Nederlandse landenrapporten.

Tijdens het (Franstalig) symposium gaven Haentjens en Tjepkema een korte toelichting op het Nederlandse landenrapport, waarna een debat met de zaal volgde. Aan het eind van dit jaar verschijnen de landenrapporten samen met een verslag van het symposium in boekvorm.