Dirk Visser per 1 september 25 jaar in dienst

Dirk Visser viert dit jaar zijn 25 jarig dienstverband bij de Faculteit. Binnen 25 jaar heeft hij zich van student assistent weten op te klimmen tot grootheid binnen het informatie-, en auteursrecht in Nederland. Dit wordt bekroond met een symposium op 2 september tijdens de jaarlijkse Alumni-dag Leiden Revisited.

Dirk Visser kwam per 1 september 1991 bij de faculteit in dienst als student-assistent van prof. mr. D.W.F. (Feer) Verkade op Rapenburg 59. Verkade was het jaar daarvoor uit Nijmegen naar Leiden gekomen als hoogleraar informatierecht en het recht van de intellectuele eigendom (IE).  Een jaar later werd Dirk AIO (assistent-in-opleiding). Dat klinkt voor buitenstaanders nog lager in rang dan student-assistent en het salaris was ook lager. De opleiding van promovendi bestond destijds uit één keer per half jaar koffie drinken met mw. mr. Anneleen Broekhuijsen-Molenaar (thans raadsheer in het Hof Amsterdam), met mede-promovendi waaronder Isabeth Mijnarends en Koen Caminada, beide nu ook hoogleraar in Leiden. Dirk promoveerde in 1997 op een proefschrift over auteursrecht en internet en was inmiddels sinds 1996 universitair docent voor één dag in de week. Daarnaast was en is hij nog steeds werkzaam in de advocatuur. In 2003 werd hij parttime hoogleraar IE. De combinatie van onderwijs, onderzoek en praktijk vindt hij nog steeds heel inspirerend. De belangrijkste positieve verandering van de afgelopen vijfentwintig jaar is volgens hem de verhuizing naar het KOG in 2004 die iedereen letterlijk en figuurlijk bij elkaar bracht. In 2041 hoopt Dirk zijn vijftig jarig ambtsjubileum te vieren, aangezien de pensioengerechtigde leeftijd dan zonder twijfel tot boven de 71 zal zijn opgetrokken. Maar dat duurt nog even.

Op 1 september a.s. is er taart voor de collega’s van het Instituut voor Privaatrecht. Op 2 september een symposium over ‘Het belangrijkste dat u van IE moet weten’ met tal van prominente Leidse IE alumni tijdens Leiden Revisited.