'Geef empathie de ruimte aan de universiteit'

De Universiteit Leiden heeft het afgelopen jaar belangrijke stappen gezet op het gebied van onderwijsinnovatie en diversiteit. Toch blijft er nog genoeg te doen. Dat zeiden bestuurders, docenten en wetenschappers tijdens het afscheidssymposium van vice-rector Simone Buitendijk op 27 juni.

Buitendijk begint op 1 augustus aan haar nieuwe functie als vice-rector Onderwijs aan het Imperial College in Londen. De afgelopen vijf jaar was zij vice-rector van de Universiteit Leiden. In die tijd heeft zij zich onder meer ingezet voor een moderne en inclusieve universiteit. Met name op het gebied van onderwijsinnovatie en diversiteit van studenten en medewerkers heeft de universiteit mede dankzij haar inzet belangrijke stappen gezet.

Diversiteit

Judi Mesman, wetenschappelijk directeur van het Instituut Pedagogische Wetenschappen, liet tijdens haar toespraak bijvoorbeeld zien dat de Universiteit Leiden meer dan voorheen wordt geassocieerd met diversiteit. Bewustwordingscampagnes in de afgelopen jaren hebben daarbij geholpen. Zo werden de mannenportretten in de senaatskamer rond Internationale Vrouwendag bijvoorbeeld vervangen door portretten van uitsluitend vrouwelijke hoogleraren. En onlangs nog organiseerde de Honours Academy van de universiteit de Schilderswijk University, zodat kinderen uit de gelijknamige Haagse achterstandswijk met de universiteit konden kennismaken.

Onderwijsinnovatie

Ook op het gebied van onderwijsinnovatie heeft Buitendijk haar voetsporen achtergelaten, waar docenten en studenten van profiteerden. ‘Met name op het gebied van digitalisering van onderwijs heeft de Universiteit Leiden de afgelopen jaren een voortrekkersrol gepakt’, aldus Gideon Shimshon, directeur van het Centre for Innovation. ‘Met onze Massive Online Open Courses (MOOCs) en Small Private Online Courses (SPOCs) trekken we studenten van over de hele wereld. Zo’n 500.000 mensen hebben de afgelopen jaren een of meerdere online cursussen gevolgd via het internet. Dat heeft als bijkomend voordeel dat al die studenten tegelijkertijd de Universiteit Leiden leren kennen.’

Inclusief en eigentijds

Al zijn er de afgelopen vijf jaar dus belangrijke stappen gezet, er blijft genoeg werk aan de winkel om als universiteit een inclusieve en eigentijdse onderwijsinstelling te worden en te blijven. Zo valt er aan het aandeel vrouwelijke hoogleraren (momenteel 23 procent) bijvoorbeeld nog veel te doen. En omdat de arbeidsmarkt continu verandert, moet er nog meer aandacht komen voor toekomstbestendige vaardigheden en talentontwikkeling van jonge mensen. ‘Talent is een veld vol verschillende bloemen, die allemaal een andere voedingsbodem nodig hebben om te bloeien’, aldus Willemien den Ouden, de voormalige dean van de Honours Academy.

‘Empathische universiteit’

Het was aan Buitendijk zelf om het afscheidssymposium af te sluiten. In haar afscheidsspeech riep ze op om de huidige lijn voort te zetten, om zo samen een ‘empathische universiteit’ te ontwikkelen. Buitendijk: ‘Een mooi voorbeeld daarvan is de diversity officer die sinds 2014 initiatieven op het gebied van diversiteit aanjaagt.’ Deze functionaris en andere projecten moeten er volgens Buitendijk voor zorgen dat de universitaire wereld naar buiten gericht is. Buitendijk: ‘Zo niet, dan creëren we verschil en afstand. En dat is de grootste sta-in-de-weg voor het bouwen van een veilige en eerlijke wereld voor iedereen. Geef empathie dus de ruimte. Daarmee kunnen we ongelijkheid overbruggen en bestrijden.’

Afscheidsfilm Simone Buitendijk