Universiteit Leiden Universiteit Leiden

Nederlands English

'MOOCs worden volwassen'

Docenten, universiteitsbestuurders en online-onderwijsspecialisten maakten van 20 tot 22 maart in Den Haag plannen voor beter onderwijs met behulp van technologie. Universiteit Leiden was organisator en lanceerde een succesvol nieuw conferentieonderdeel: de research track.

Jaarlijkse bijeenkomst

De vijfhonderd deelnemers deden Den Haag aan in het kader van de jaarlijkse bijeenkomst van Coursera, internationaal platform voor open online cursussen. De slotdag van de conferentie bracht Leids succes met de Outstanding Educators Award for Innovation die hoogleraar Richard Griffiths ontving voor zijn Massive Open Online Courses (MOOCs). ‘Echt geweldig, en ook een verrassing als je bedenkt dat er meer dan 1800 MOOCs op Coursera beschikbaar zijn’, kijkt organisator Gideon Shimshon terug. 

Honderd topuniversiteiten

Shimshon is directeur van het Centre for Innovation van de Universiteit Leiden, dat de Coursera Partner Conferentie naar Den Haag haalde en samen met de Universiteit van Geneve organiseerde. ‘We hebben met honderd topuniversiteiten uit dertig landen gesproken over hoe we beter onderwijs voor een betere wereld kunnen maken, gebruikmakend van technologie. Er waren universiteiten als Princeton, Stanford en Duke, die de afgelopen jaren in online onderwijs en MOOCs hebben geïnvesteerd en samen kijken naar de mogelijkheden van technologie.’ Op de agenda stonden strategieën voor universiteiten rondom MOOCs, online masters, blended masters en hun mogelijke impact op het on-campus onderwijs. 
Nieuw was de research track die Shimshons Centre for Innovation introduceerde op de conferentie, waarop papers van onder meer ICLON werden gepresenteerd. De Universiteit Leiden is een van de vijf innovatiepartners van Coursera, vertelt Shimshon, en wordt erkend als sterk innovatief in het gebruik van nieuwe media en technologie in online onderwijs. ‘Leiden was de eerste universiteit in Nederland die op flinke schaal met MOOCs aan de slag is gegaan.’

Studiepunten voor MOOCs

Een van de ontwikkelingen rondom MOOCs die ter sprake kwam op de conferentie, was het voornemen van instellingen studiepunten toe te kennen voor MOOCs. Ook willen ze toewerken naar erkenning van elkaars MOOCs. ‘Mooi nieuws is dat we de ambitie hebben dit jaar de Leidse MOOCs ook in de studiegids beschikbaar te maken’, voegt Shimshon toe.

Stapelbare MOOCs

Marja Verstelle, programmaleider van het Online Learning Lab bij Centre for Innovation vult aan: ‘Nieuwe trends zijn verder het creëren van sterke partnerships tussen topuniversiteiten bij het ontwikkelen van de inhoud, en het in modules aansluiten van verschillende MOOCs op elkaar. Een van de motto’s van de conferentie was Beyond the MOOCs: van losse cursussen naar stapelbare MOOCs waarmee je in je eigen tempo kunt toewerken naar een certificaat of zelfs een diploma van een topuniversiteit voor een fractie van het normale collegegeld. Gratis door iedereen te volgen MOOCs vormen driekwart van een volledig online masterprogramma. GeorgiaTech en Illinois bieden er al een aan op die manier. MOOCs evolueren nog steeds, maar we zien dat ze inmiddels volwassen aan het worden zijn.’

Sprekers van de Universiteit Leiden op de conferentie:

  • Simone Buitendijk (welkomstwoord)
  • Tanja de Bie
  • Jos Berens
  • Jasper Ginn
  • Chris Goto Jones
  • Gideon Shimshon
  • Frans van der Sluis
  • Einat Voordes
  • Tim van der Zee