Slimme Schilderswijkkinderen volgen college in Leiden

Dertig slimme basisschoolkinderen uit de Haagse Schilderswijk kwamen zaterdag naar Leiden. Ze kregen college van Judi Mesman, hoogleraar Diversiteit in opvoeding en ontwikkeling. De bedoeling: hen zelfvertrouwen geven.

Kloof overbruggen

Voor leerlingen van de basisscholen in de Schilderswijk is de universiteit ver weg. Ze kennen weinig mensen die studeren en voor veel ouders is de academische wereld onbekend. Om de kloof te overbruggen, kwamen de dertig slimme kinderen zaterdag naar Leiden. Dat gebeurde in het kader van de Schilderswijk University, die jaarlijks op bezoek komt bij de Universiteit Leiden. En zo ook bij de Hogeschool van Rotterdam en de Technische Universiteit Delft.

Verschil in opvoeding tussen jongens en meisjes

Gewoonlijk geeft Judi Mesman, hoogleraar Diversiteit in opvoeding en ontwikkeling, college in een zaal waar op het eerste gezicht weinig sprake is van diversiteit. Studenten pedagogiek zijn bijna allemaal blanke, jonge vrouwen. Slechts twee procent is man. Zaterdag zag de zaal er anders uit. Allochtone kinderen en een groepje ouders luisterden naar haar uiteenzetting over het verschil in opvoeding tussen jongens en meisjes. Daarna volgden de kinderen een workshop over virtual reality en gingen ze met studente Rechtsgeleerdheid Birgül Açiksöz in gesprek over hun toekomstbeelden. De ouders konden mee met een rondleiding door de stad, langs gebouwen die de 400 jaar oude band markeren tussen Leiden en het Midden-Oosten.

Veertig zaterdagen extra onderwijs

Via de Schilderswijk University, in Leiden opgezet door Annebeth Simonsz van het Pre-University College, krijgen leerlingen van zeven basisscholen veertig zaterdagen per jaar les. Op een andere manier dan gewoonlijk: meer onderzoekend, uitdagendender en in een andere omgeving met meer ‘gelijkgestemden’.

‘Het zijn begaafde, gemotiveerde en leergierige kinderen’, vertelt coördinator Jannette Beenhakker.’Bij ons zien we ze floreren, omdat we hun capaciteiten herkennen en erkennen, en dat voelen ze.’ Maar de algemene ontwikkeling is over het algemeen laag en de taalontwikkeling vaak zwak. ‘Daar vallen ze soms op uit.’

Kennismaken met het hoger onderwijs

Het belangrijkste doel van het programma is om de kinderen te laten kennismaken met het hoger en wetenschappelijk onderwijs en ze te vertellen wat je moet doen om dat te bereiken. ‘We willen ze door deze ervaring zelfvertrouwen geven en laten zien dat de universiteit blij is met hen als toekomstige studenten.’

Vmbo terwijl havo had gekund

‘Ik heb een zoon en een dochter. Ik denk dat ik ze hetzelfde opvoed. Maar is dat wel zo?’, vraagt Annebeth Simonsz in haar inleidende praatje. ‘Néééééé’, wordt er geroepen.

Saloua Tahhare zit achterin. Ze is negentien en meegekomen met haar zusje van twaalf. Doordat haar ouders niet goed wisten hoe het zat met middelbare scholen, kwam ze op het vmbo terecht, terwijl ze naar de havo had gekund. ‘Ik weet mijn hele leven al dat ik aan de universiteit wil studeren’, vertelt ze. Dat gaat ze ook doen, na de hbo-studie die na de zomer begint. ‘Mijn vader zegt ook: niet stoppen. Hij heeft er spijt van dat hij dat zelf heeft gedaan.’ Saloua’s zusje gaat hopelijk naar de havo.

Succes

Een zichtbaar succes heeft het project al opgeleverd. Een moeder die vorig jaar meekwam, studeert nu rechten in Leiden.

Fotografie: Coby Hijma