“Daarom werk ik bij de Universiteit”

Wat betekent het om je onderwijs te innoveren? Wat motiveert docenten om dat te doen? En hoe hebben ze dit aangepakt?

In de video serie ‘Innovating Teaching Testimonials’ delen zeven Leidse Universitaire docenten en/of professoren in aansprekende voorbeelden wat hun drijft om het onderwijs te innoveren en hoe ze innoveren. De video’s laten zien dat hun motivatie soms uit nieuwsgierigheid, soms uit nood geboren is, maar allen met het doel om het onderwijs te verrijken en studenten de beste leerervaring te bieden.

Zo stond Pascal Haazebroek voor de situatie dat hij studenten wilde laten presenteren aan elkaar, maar de groep van 100 studenten te groot was. Hij bedacht daarom een online systeem waarmee studenten elkaar feedback kunnen geven op hun presentaties. Pascal merkte dat het online podium dat gecreëerd werd leerzaam was voor de studenten, omdat je alles van elkaar ziet. De tool maakt het mogelijk om een klas-situatie te simuleren online. Ann Wilson laat studenten voor de klas staan in de Schilderswijk, om zo de bestudeerde theorie over de multiculturele samenleving, in de praktijk te beleven. “That kind of controlled vulnerability or controlled chaos in the classroom is very instructive.” zegt Ann in haar video. Maurits Berger vertelt dat bezig zijn met innovatie enorm motiveert en voor hem inherent is aan bezig zijn met onderwijs. “Daarom werk ik bij de Universiteit” aldus Berger.

Impact op on-campus onderwijs

De video’s tonen aan dat (online) onderwijsinnovatie niet op zichzelf staat, maar ook impact heeft op het fysieke campus onderwijs. Het Centre for Innovation’s Online Learning Lab werkt met meer dan 25 teams van docenten aan (online) onderwijsvernieuwing. De ervaringen en experimenten van vorig jaar zijn verschenen in het Online Learning Lab Annual Report 2015. Dit rapport is bedoeld ter inspiratie voor onderwijs-vernieuwers en iedereen geinteresseerd in dit onderwerp.

De video’s van de docenten zijn vervaardigd in samenwerking met het Online Learning Lab en ontwerpbureau Just. De video serie is hier te bekijken.