Jan Hoogland

Veel belangstelling voor studiereis Marokko

Van 5 tot en met 14 mei organiseert het pas heropende NIMAR samen met de Leiden Islam Academie een studiereis langs verschillende plaatsen in Marokko. Het thema van deze reis is “Islam, gender en burgerschap”. Inmiddels is de inschrijving een paar weken gesloten, maar er was veel animo. Dit is des te opvallender omdat nieuws over de studiereis alleen via het netwerk van universiteiten en hogescholen verspreid is.

Motivatie

Uit de vele aanmeldingen heeft de selectiecommissie vijftien studenten van verschillende achtergronden gekozen die naar Marokko zullen afreizen. Een van deze studenten licht toe in een motivatiebrief “Ik zou heel graag willen deelnemen aan de reis om op een andere manier kennis te maken met Marokko. Ik ben benieuwd hoe Marokko de radicalisering in bedwang weet te houden. Ik heb meerdere keren gehoord dat Marokko goede politieopleidingen aanbiedt, maar hoe is de omgang met de burgers geregeld en minderheden met een andere geloofsovertuiging?”

Een andere geselecteerde student belichtte ook de rol van het geloof. “Wat mij vaak bijblijft na een bezoek aan Marokko is de rol van de islam. In Casablanca, de stad waar ik mij tijdens de vakantie bevind, ontbreekt dit vaak in het straatbeeld. Vandaar dat ik met deze reis kennisverwerving op wil doen over de vormen van de islam in Marokko.”

Bijdrage

Léon Buskens, directeur van het NIMAR, kijkt ook uit naar de studiereis: "Ik zie ernaar uit om samen met deze nieuwsgierige en enthousiaste studenten in vergelijkend perspectief met elkaar stil te staan bij vragen zoals ‘Wat kunnen de landen van elkaar leren van hun omgang met burgerschap, religie en radicalisering’? Daarmee vergroten we onze kennis over vormen van de islam in Marokko, reflecteren we kritisch op beleid en mogelijke implicaties voor Nederland. Als NIMAR leveren daar graag een bijdrage aan."