Nederlands Instituut in Marokko opnieuw open

Het Nederlands Instituut in Marokko (NIMAR) opent op 21 april zijn deuren onder de vlag van de Leidse Faculteit der Geesteswetenschappen. Op die dag vindt de officiële herlancering plaats van het instituut dat voor studenten en onderzoekers uitvalsbasis is om Marokko te verkennen.

Nieuw bij Leiden Universiteit

Het NIMAR is het nationale expertisecentrum Marokkostudies. Het verzorgt onderwijs, faciliteert onderzoek en draagt actief bij aan de kennis in Nederland van de Marokkaanse talen, culturen en samenleving. De Nijmeegse Radboud Universiteit richtte het instituut in 2006 op. Sinds 2016 is het onderdeel van de Faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit Leiden. De heropening ter gelegenheid van die overgang zal plaatsvinden in de ambtswoning van Ron Strikker, de Nederlandse ambassadeur in Marokko. Namens de faculteit zal decaan van Geesteswetenschappen Wim van den Doel aanwezig zijn.

Verdieping in Marokko

Studenten van Nederlandse universiteiten en hogescholen uit verschillende studierichtingen hebben bij het NIMAR de mogelijkheid zich te verdiepen in de Marokkaanse cultuur. Per 1 september 2016 biedt het instituut hiervoor de minor ‘Culture and Society in Morocco’ aan. Studenten verblijven hierbij een  heel semester  in Rabat. Daarnaast biedt het voor studenten Arabisch een halfjaarprogramma in Marokko aan. Ook wil het NIMAR vanaf 2017 een programma voor studenten Frans aanbieden – Frans is één van de officiële talen van Marokko.

Goed voor alle Nederlanders

De Nederlandse overheid hecht veel belang aan een Nederlands onderwijs- en onderzoeksinstituut in Marokko, aldus Léon Buskens, directeur van het NIMAR. Het NIMAR ontvangt jaarlijks 600.000 euro subsidie van de ministeries van Onderwijs en Buitenlandse Zaken. Ze vinden het belangrijk dat Nederlanders met Marokkaanse wortels belangstelling hebben voor het land van herkomst van hun voorouders, vertelt Buskens. ‘Maar voor alle andere Nederlanders is het goed kennis te hebben van Marokko en de Marokkaanse samenleving. Het NIMAR zorgt voor een goede uitvalsbasis voor studenten en onderzoekers om Marokko te verkennen.’

Fotomateriaal met dank aan Jan Hoogland.