Studenten koloniseren Mars met E. coli-bacterie

E. coli-bacteriën gebruiken om een giftige verbinding in de bodem van Mars om te zetten naar zuurstof, zodat leven hier mogelijk wordt. Met dit idee doet een team van dertien Leidse studenten mee aan de jaarlijkse iGEM-competitie. Een internationale wedstrijd waarin studenten maatschappelijke problemen oplossen met genetische manipulatie.

De iGEM-competitie is een jaarlijkse, wereldwijde studentenwedstrijd op het gebied van de synthetische biologie waaraan honderden teams meedoen. Na een maandenlange voorbereiding presenteren de studenten van de Universiteit Leiden hun project op de Giant Jamboree in Boston (Verenigde Staten) in oktober.

Kolonisatie van Mars

Het is een kwestie van tijd voordat Mars wordt gekoloniseerd maar daarvoor moeten nog wel een aantal problemen worden opgelost, zo weten de Leidse studenten. Er moet bijvoorbeeld een duurzame en zelfonderhoudende atmosfeer zijn, waarin mensen kunnen leven. Ze hebben hier een idee voor bedacht en uitgewerkt.

Bacteriën genetisch manipuleren

Perchloraat is veelvuldig aanwezig in de bodem van Mars en is erg giftig voor mensen. De stof verstoort de werking van de schildklier, die hormonen produceert voor de spijsvertering. Om de bodem van Mars te kunnen gebruiken, moet het perchloraat worden verwijderd. ‘We besloten om bacteriën genetisch te manipuleren, zodat we dit giftige molecuul kunnen wegnemen en omzetten naar iets nuttigs, zoals zuurstof’, aldus biologiestudent Valentijn Broeken van het Leidse iGEM-team.

E. coli-bacterie

Het team wil genen van Dechloromonas agitata, een bacterie die perchloraat al kan omzetten, inbrengen in de E. coli-bacterie. E. coli is een uitgebreid bestudeerde bacterie en dankzij alle beschikbare kennis kan het team ook andere functies toevoegen. Broeken: ‘Een interessante mogelijkheid is bijvoorbeeld om E. coli meer bestendig te maken tegen de heftige omstandigheden in de ruimte.’

Lancering van het project

Op dinsdag 26 april presenteert het team dit project tijdens de This Week’s Discoveries-lezing van de faculteit.

Volg het team

In oktober presenteren de deelnemers hun project op de Giant Jamboree in Boston. Tot die tijd zijn de vorderingen van dit studententeam te volgen via Facebook en Twitter.

Teamleden

Het iGEM Leiden team 2016
  • Charlotte van de Velde, Biologie (Leiden)
  • David van Driel, Natuurkunde (Leiden)