Jan Hoogland

Start NIMAR Rabat-semester

Op 1 februari 2016 is bij het Nederlands Instituut in Marokko (NIMAR) het Rabat-semester voor de nieuwe lichting studenten Arabisch (Midden-Oostenstudies) van start gegaan. Tijdens dit semester gaan studenten intensief aan de slag met Modern Standaard Arabisch, Marokkaans Arabisch en Berbertalen en –cultuur in de Marokkaanse hoofdstad Rabat.

Kennismaken met Marokko

Het programma staat open voor alle studenten Arabisch uit het hoger onderwijs, zowel voor universitaire bachelorstudenten in het tweede jaar van hun studie als voor derdejaars studenten van Hogeschool Zuyd in Maastricht. Dit jaar verwelkomt NIMAR studenten van de Rijksuniversiteit Groningen, de Hogeschool Zuyd en de Universiteit Leiden. Naast de colleges die ze volgen, maken studenten kennis met de Marokkaanse samenleving, onder andere door colleges en wekelijkse excursies in Rabat en omgeving.

Wat is het NIMAR?

Het NIMAR is het nationale expertisecentrum Marokkostudies. Met ingang van dit jaar is het NIMAR onderdeel van de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit Leiden. Het NIMAR verzorgt onderwijs, faciliteert onderzoek en draagt actief bij aan de kennis in Nederland van de Marokkaanse talen, culturen en samenleving.

Minor: Culture and Society in Morocco

Naast het Rabat semester introduceert het NIMAR ook een nieuwe minor: Culture and Society in Morocco. Het programma, een studie van Marokko vanuit het perspectief van sociale wetenschappen en geesteswetenschappen, zal in September 2016 starten. Het is ontworpen voor studenten die verdiepende kennis over de Marokkaanse samenleving willen opdoen en tegelijk hun vaardigheden voor etnografisch onderzoek willen verbeteren. De minor wordt gegeven in Rabat.

Ben je geïnteresseerd in de nieuwe minor? Hou dan de NIMAR website in de gaten. In april 2016 zal daar nieuwe informatie te lezen zijn. Als je meer wilt weten, neem dan contact op via nimar@hum.leidenuniv.nl.

See also