Eerste workshop "Legal Tech" door het Centrum voor Ondernemerschap en Innovatie

In het kader van innovatie binnen ‘Legal Tech’ organiseerde het Center for Entrepreneurship and Innovation een workshop van HighQ. HighQ is een cloud-based collaboration software provider dat zich focust op met name de advocatuur en de financiële sector. De software van HighQ biedt oplossingen voor een extranet, intranet, client engagement en transacties en processen (e.g., virtuele data rooms, due diligence, portfolio management, etc). Binnen Nederland zijn zij goed vertegenwoordigd bij de grote kantoren (e.g., De Brauw, Allen & Overy, Freshfields, etc.) en met investeerders als Goldman Sachs en Morgan Stanley lijkt het HighQ voor de wind te gaan.

Door Niek Strohmaier

Echter, hoe innovatief is HighQ eigenlijk? Operationeel directeur Sebastiaan Bos gaf eerlijk toe dat het werken met cloud software om online samenwerking te stimuleren niet (meer) innovatief is. Kantoren die het niet doen lopen eerder achter. Dat betekent niet dat er niet nog veel winst te behalen valt. Hoe zorg je er namelijk voor dat advocaten de software daadwerkelijk gebruiken en hun documenten niet meer afdrukken maar er online mee werken? Dat er via HighQ gecommuniceerd wordt in plaats van via email? Dat alle data in de virtuele data rooms worden opgeslagen in plaats van op lokale schijven? Ondanks dat adoptie inderdaad een issue kan zijn, claimt HQ dat de hoge gebruiksvriendelijkheid in combinatie met de positieve feedback vanuit cliënten van de betreffende advocatenkantoren ervoor zorgen dat de transitie naar online samenwerken spoedig verloopt.

Al met al gaf de workshop een interessant kijkje in de wereld van Legal Tech en is er inzicht verkregen in de mogelijkheden die cloud-software biedt om het werk van advocaten efficiënter te maken en de interne samenwerking alsmede de samenwerking met de cliënt soepeler te laten verlopen. De aanwezige rechtenstudenten hadden een leerzame middag.