Kosovo bouwt aan kinderbeschermingssysteem

Op donderdag 3 maart 2016 ontving prof. Mariëlle Bruning een delegatie uit Kosovo in het kader van het project ‘Protecting Children in Kosovo: ‘from policy to practice’ in het Academiegebouw.

De delegatie bestond uit de staatssecretaris en verschillende hoge ambtenaren van de minister-president. In het project werken Defence for Children en Terre des Hommes Kosovo samen met de Kosovaarse overheid aan het versterken van het kinderbeschermingssysteem in Kosovo. De afdeling Jeugdrecht van de Universiteit Leiden vervult in dit project een adviserende rol. In de bijeenkomst op 3 maart is er door prof. Mariëlle Bruning en mr. Jeanette Satink advies gegeven ten aanzien van concept wetteksten uit Kosovo en zijn er ervaringen gedeeld vanuit het Nederlandse kinderbeschermingssysteem. De advisering heeft zich gericht op internationaal erkende kinderrechten en de mogelijkheden om deze te laten doorwerken in wetgeving en beleid.