Ontdekker van het jaar, beste proefschrift en onderwijsprijs 2015

Tijdens de nieuwjaarsreceptie van de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen is Daniël Rozen verkozen tot Ontdekker van het jaar 2015. Nienke van der Marel én Koen van der Maaden wonnen beiden de prijs voor beste proefschrift van 2015 en Jeroen van Smeden is benoemd tot de beste docent van 2015.

Ontdekker van het jaar 2015: Daniël Rozen

Medewerkers, studenten, alumni van de faculteit en externen konden stemmen op hun favoriete ‘ontdekker’ van het jaar. Daniël haalde bijna 22% van de stemmen.

In zijn onderzoek toont Daniël aan dat bacteriën antibiotica produceren om hun concurrenten te verslaan. Een andere theorie, namelijk dat bacteriën deze antibiotica inzetten voor communicatie en samenwerking, is nu niet meer aannemelijk. Het onderzoek is van klinisch belang, omdat het laat zien hoe de bacteriën kunnen worden ingezet om nieuwe antibiotica te produceren in het lab.
Lees meer over het onderzoek

David Font Vivanco eindigde op de 2 e plaats met bijna 21% van de stemmen. Het was een close call want tussen de 1 e en 2 e plaats is een verschil van slechts 6 stemmen.  Gerjan de Bruin kwam met 11% van de stemmen op de 3e plaats.

Voor de prijs waren genomineerd: Matthew Kenworthy (Leidse Sterrewacht), Vincenzo Vitelli (Leids Instituut voor onderzoek in de Natuurkunde), Thomas Bäck (Leiden Institute for Advanced Computer Science ), Martina Chirilus-Bruckner (Mathematisch Instituut), Gerjan de Bruin (Leids Instituut voor de Chemie), Vanessa Froderman (Leiden Academic Centre for Drug Research), Daniël Rozen (Institute of Biology Leiden), David Font Vivanco (Centrum voor wetenschappen Leiden).

2 winnaars C.J. Kokprijs 'Proefschrift van het jaar 2015' Koen van der Maaden en Nienke van der Marel

Dit jaar heeft de facultaire commissie voor de C.J. Kok Juryprijs 2 winnaars aangewezen voor het ‘Beste Proefschrift van 2015’:

Beide proefschriften zijn van wetenschappelijk topniveau en hebben veel aandacht gekregen, zowel binnen als buiten de wetenschappelijke wereld. De onderwerpen verschillen sterk, het proefschrift van Nienke van der Marel over de vorming van planeten en dat van Koen van der Maaden over micronaalden voor het toedienen van medicijnen en vaccins, maar de 2 onderwerpen gelden ieder als exponent van de 2 focusgebieden voor onderzoek aan de faculteit: Fundamentals of Science en ‘ BioScience: the Science Base of Health’.

De commissie voor de C.J. Kokprijs bestond dit jaar uit de hoogleraren Carel ten Cate, Miranda van Eck, Bas Edixhoven, Koen Kuijken, Marcellus Ubbink.

Voor de prijs waren genomineerd: Nienke van der Marel (Leidse Sterrewacht), Bernard van Heck (Leids Instituut voor onderzoek in de Natuurkunde), Suzanne Sniekers (Mathematisch Instituut), Juriaan Rot (Leiden Institute of Advanced Computer Science), Bart Limburg (Leids Instituut voor de Chemie), Koen van der Maaden (Leiden Academic Center for Drug Research), Rohola Hosseini (Institute of Biology Leiden) en Patrick Henriksson (Centrum voor Milieuwetenschappen).

Docent van het jaar 2015: Jeroen van Smeden

Studenten hebben Jeroen van Smeden uitgeroepen tot docent van het jaar. Van Smeden is erg populair onder zijn studenten, met name door de manier waarop hij zijn enthousiasme op hen weet over te brengen en op die manier ingewikkelde materie helder weet over te dragen. Én hij is altijd bereid om zich in te zetten voor zijn studenten en de studievereniging.

Onderzoek en onderwijs zijn in de faculteit nauw verweven. Monodisciplinair opleiden en multidisciplinair samenwerken geeft studenten competenties mee die zij nodig hebben om de wetenschappers van morgen te kunnen worden. Excellent onderwijs is daarbij van onschatbare waarde. Onderzoek kunnen vertalen naar een onderwijsprogramma en jonge mensen enthousiasmeren voor de wetenschap is van groot belang. De faculteit reikt daarom naast de C.J. Kok prijzen ook jaarlijks de onderwijsprijs uit, een initiatief vanuit de studenten.

De jury, bestaande uit de voorzitters van de studieverenigingen en de assessor van het faculteitsbestuur, toetste elke docent dit keer op de drie criteria: didactische kwaliteiten, de relatie tussen onderwijs en recente ontwikkelingen in het vakgebied en de manier waarop de docent de link legt tussen het eigen vakgebied en andere disciplines.

Voor de prijs waren genomineerd: Jarle Brinchmann (Sterrenkunde), Vincenzo Vitelli (Natuurkunde), Onno van Gaans (Wiskunde), Hendrik-Jan Hoogeboom (Informatica), Navraj Pannu (Life Science & Technology), Ludo Juurlink (Molecular Science & Technology en Chemistry), Jeroen van Smeden (Bio-Farmaceutische Wetenschappen), Michiel Hooykaas (Biologie) en Jeroen Guinée (Industriële Ecologie).

Zie ook

Leiden Science Our Talents and Discoveries of 2015