Jong Talent aanmoedigings- en afstudeerprijzen voor 6 Leidse bètastudenten

Vijf Leidse propedeusestudenten hebben een aanmoedigingsprijs van 500 euro ontvangen van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW). Zij haalden het hoogste cijfergemiddelde van hun jaar, in hun studierichting aan de Universiteit Leiden. De Leidse Sebastiaan Haffert heeft daarnaast de De Zeeuw-Van Dishoeck Afstudeerprijs voor Sterrenkunde gewonnen van 3000 euro.

De Leidse winnaars van de Jong Talent Aanmoedigingsprijzen zijn: Michel Zoeteman (Wiskunde), Fedde Fagginger Auer (Natuurkunde), Rafaël Vos (Molecular Science and Technology), Roy van Hal (Informatica) en Roos Groenewoud (Life Science and Technology).

De Zeeuw-Van Dishoeck Afstudeerprijs voor Sterrenkunde voor Sebastiaan Haffert

Ewine van Dishoeck en Sebastiaan Haffert

Sebastiaan Haffert van Universiteit Leiden heeft daarnaast de De Zeeuw-Van Dishoeck Afstudeerprijs voor Sterrenkunde (3000 euro) gewonnen. Sebastiaan kreeg de prijs vanwege het innovatieve karakter, de theoretische onderbouwing en de betekenis voor de maatschappij voor zijn afstudeerscriptie.

De ‘De Zeeuw Van Dishoeck Afstudeerprijs’ wordt gesponsord door het echtpaar Ewine van Dishoeck en Tim de Zeeuw, beiden hoogleraar sterrenkunde te Leiden en lid van de KHMW. Het echtpaar heeft bij de KHMW een fonds op naam ingesteld waaruit jaarlijks de afstudeerprijs wordt gefinancierd.

Over de Jong Talent prijzen

In totaal kregen 51 jonge talenten in de exacte en technische wetenschappen een aanmoedigingsprijs van de KHMW. Ruim de helft van hen had een gemiddelde van een negen of hoger voor de geëxamineerde vakken. Twee studenten haalden alleen maar tienen. Diverse studenten deden een bachelor in twee studierichtingen of volgden een honoursprogramma. Ongeveer tien procent van de winnaars is vrouw.

En in totaal werden elf afstudeerprijzen (van 2000 tot 5000 euro) voor Jong Talent uitgereikt. Belangrijke criteria voor de afstudeerprijzen zijn het innovatieve karakter, de theoretische onderbouwing en de betekenis voor de maatschappij.

De Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen te Haarlem verzorgt jaarlijks de onafhankelijke jurering en de prijsuitreiking. Volgend jaar kunnen studenten opnieuw Jong Talent Aanmoedigings-  en Afstudeerprijzen winnen. Jong Talentprijzen

Zie ook

Foto:  Alle prijswinnaars en sponsoren