Crowdfunding voor een rechtszaal in de Leidse rechtenfaculteit #mootfunding

Om rechtenstudenten nog beter voor te bereiden op het houden van een pleidooi in de rechtszaal is het belangrijk dat zij tijdens hun opleiding in een zo echt mogelijke setting kunnen oefenen. Daarom is de Faculteit der Rechtsgeleerdheid gestart met de crowdfundingsactie ‘Een rechtszaal voor Moot Court!’. Alle donaties zijn welkom, vanaf 4 euro tot en met een vereeuwiging op een van de publieksstoelen of katheders.

Zij willen een rechtbankzaal nabouwen op de faculteit, waar studenten hun afsluitende pleidooien kunnen houden voor de Moot Court-rechtbank. Hiervoor is 25 duizend euro nodig. Alle donaties zijn welkom, vanaf 4 euro tot en met een vereeuwiging op een van de publieksstoelen of katheders.

Moot Court

Moot Court – te vertalen als: ‘simulatie rechtbank’- is een verplicht vak in de bachelor Rechtsgeleerdheid, Notarieel Recht, Fiscaal Recht en International Business Law. De studenten krijgen in dit vak een juridisch probleem voorgelegd en leren niet alleen een partijstandpunt met kracht van argumenten schriftelijk uiteen te zetten, maar ook om dit overtuigend mondeling toe te lichten. De studenten ronden dit vak af met een pleidooi voor de Moot-Court rechtbank, waarin zowel docenten als praktijkjuristen zitting hebben. De slotpleidooien zijn toegankelijk voor publiek.

Pleiten in een “echte” rechtbank

Een eigen rechtszaal voor Moot Court is al jaren een wens van decaan prof. dr. Rick Lawson “We mogen dan al jaren de best gerankte rechtenfaculteit van het Europese vasteland zijn, toch ontbreekt er nog iets aan. Zonder een echte rechtszaal is de faculteit gewoon niet af! Met een getrouwe nabootsing van een rechtbank in ons gebouw maken we de pleitervaring van onze studenten nog realistischer. Dat geeft het Moot Court extra glans. En denk aan onze pleitdisputen. Leidse teams doen aan alle grote toernooien mee. Wat zou het mooi zijn als de teams in een echte rechtszaal kunnen oefenen!" aldus Lawson.

Pronkjuweel

Prof. mr. Carel Stolker, rector magnificus en voorzitter van de Universiteit Leiden en voormalig decaan van de rechtenfaculteit, beaamt het belang van de crowdfundingsactie: “Rechten in Leiden heeft een prachtige locatie met mooie collegezalen, maar een echte rechtszaal voor Moot Court zou de parel op de facultaire kroon zijn. In Amerikaanse Law schools heb ik zoiets al vaker gezien: als een inspirerende omgeving voor onze studenten om te leren pleiten en argumenteren.”

Alumni

Prof. mr. Clementine Breedveld-de Voogd, hoogleraar Burgerlijk Recht en directeur Moot Court, wijst op de band met de alumni: “Moot Court bestaat al sinds 1992. Veel van onze alumni hebben zelf als student deelgenomen aan de Moot Court sessies. Daarnaast treden per collegejaar ongeveer 180 alumni op als externe “rechters” om ongeveer 900 pleidooien te beoordelen. Zonder deze hulp uit de juridische beroepspraktijk zou het vak Moot Court niet op zo’n aansprekende manier kunnen worden afgerond.”

www.steunleiden.nl

Facebook: facebook.com/leidenlawschool #mootfunding