Bestuurskundigen winnen IRSPM Best Paper Award

Promovendus Eduard Schmidt en hoogleraar Public Sector Management Sandra Groeneveld hebben, samen met hoogleraar Steven Van de Walle van de Erasmus Universiteit Rotterdam, afgelopen week in Birmingham de prijs gewonnen voor het beste paper geschreven voor de conferentie van de International Research Society for Public Management (IRSPM). Ieder jaar wordt door IRSPM een prijs uitgereikt aan het beste paper dat op de conferentie wordt gepresenteerd. Meer dan 500 onderzoekers uit de hele wereld waren op de conferentie in Birmingham afgekomen.

In hun paper, “Organizational Change and Cutback Management: Two sides of the same coin?”, beschrijven de bestuurskundigen dat er lange tijd weinig aandacht is geweest voor onderzoek naar bezuinigingen in de publieke sector. Hoewel tijdens de crises van de jaren '70 en '80 onderzoek naar bezuinigingen in de publieke sector een piek beleefde, heeft het bestuurskundig onderzoek naar bezuinigingen zich sindsdien niet veel verder ontwikkeld. Omdat publieke managers een centrale rol spelen in de implementatie van bezuinigingen, stellen de auteurs voor om ook met een andere bril naar bezuinigingen te kijken dan voorheen.

In het paper gebruiken de onderzoekers literatuur over organisatieverandering als lens om naar bezuinigingen te kijken. In het paper wordt zo een onderzoeksagenda over “het managen van bezuinigingen” ontwikkeld. De onderzoekers geven onder andere aan dat in het wetenschappelijk onderzoek naar bezuinigingen bijvoorbeeld meer gekeken kan worden naar de wijze waarop ambtenaren meer betrokken kunnen worden bij de inrichting van de bezuinigingsopgave en welke rol leiderschap speelt als bezuinigingen moeten worden gerealiseerd.

Het paper dat in de prijzen viel, is onderdeel van het onderzoeksproject "Explaining Cutback Management Strategies in the Public Sector: Leadership in Times of Crisis" dat de komende jaren wordt uitgevoerd aan het instituut Bestuurskunde van de Campus Den Haag. Het onderzoek is gefinancierd door het Onderzoekstalentprogramma van NWO (projectnummer 406-13-041)