Prof.dr. Joke Bouwstra en prof.dr. Ronald Cramer benoemd tot leden van de KNAW

De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen heeft 15 nieuwe leden gekozen, waaronder 3 Leidse hoogleraren en twee van de faculteit; Joke Bouwstra en Ronald Cramer. Bouwstra bracht de barrièrefunctie van de huid in kaart, wat leidt tot nieuwe vaccinatiemethodes en een betere behandeling van huidziektes. Cramer ontwierp het eerste cryptosysteem dat bestand is tegen actieve aanvallen. Het systeem werd een internationale standaard.

Benoemd worden tot lid van de KNAW is zonder meer een eer. Van leden van de KNAW wordt verwacht dat zij zich inzetten voor de wetenschap en dat ze het debat met de samenleving opzoeken.

Joke Bouwstra

Joke Bouwstra van het Leiden Academic Centre for Drug Research (LACDR), slaat met haar onderzoek een brug tussen scheikunde, farmaceutische wetenschappen en geneeskunde. Met een breed scala aan technieken heeft zij op moleculair niveau de barrièrefunctie van de huid in kaart gebracht. De bovenste huidlaag beschermt het lichaam tegen vochtverlies van binnenuit en tegen indringers van buitenaf. Vetten spelen daarbij een belangrijke rol. Deze nieuwe kennis over de huidbarrière leidt tot nieuwe vaccinatiemethodes en een betere behandeling van huidziektes.

Ronald Cramer

Ronald kramer van de Universiteit Leiden en het Centrum Wiskunde & Informatica, houdt zich bezig met cryptografie, met de wiskunde van de digitale veiligheid, die bijvoorbeeld belangrijk is voor internettransacties. Het Cramer-Shoup cryptosysteem waarover hij samen met zijn Amerikaanse collega Victor Shoup publiceerde was het eerste praktische systeem dat bestand is tegen actieve aanvallen. Het systeem werd een internationale standaard. Ook ontwierp Cramer een systeem voor veilige samenwerking tussen partijen die elkaar niet vertrouwen. De door hem gevonden nieuwe toepassingen van klassieke wiskunde in de cryptografie zijn baanbrekend. Cramer behoorde tot de eerste lichting van De Jonge Akademie.

KNAW

De KNAW is ‘het forum, het geweten en de stem van de Nederlandse wetenschap’, zo staat op haar site. De leden, vooraanstaande wetenschappers uit alle disciplines, worden gekozen op grond van voordrachten die binnen en buiten de Akademie komen. De KNAW telt circa vijfhonderd leden, verdeeld over de Afdeling Letterkunde en de Afdeling Natuurkunde. Een lidmaatschap is voor het leven.

Zie ook