Twee grote Europese subsidies voor Leidse bètahoogleraren Ewine van Dishoeck en Hermen Overkleeft

Ze zijn allebei chemicus maar de een bestudeert de onmetelijke ruimte en de ander de kleinste bestanddelen van de menselijke cel. Ewine van Dishoeck, hoogleraar Astrochemie, en Hermen Overkleeft, hoogleraar Bio-organische synthese, kregen beiden een Europese miljoenensubsidie.

Derde Leidse sterrenkundige

Het gaat om de Advanced Investigator Grant van de European Research Council, die alleen is weggelegd voor zeer gezaghebbende vernieuwers in de wetenschap. Van Dishoeck, werkzaam bij de Leidse Sterrewacht, is de derde Leidse sterrenkundige die deze subsidie in de wacht sleept. De faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen heeft er sinds 2008 negen toegewezen gekregen.

Ewine van Dishoeck: organische moleculen in de ruimte

Van Dishoeck, die in 2002 de Spinozaprijs won, krijgt de subsidie (2,5 miljoen euro) voor haar onderzoek naar het ontstaan van sterren en planeten. Met de nieuwe ALMA-telescoop in Noord-Chili gaat zij inzoomen op de geboorteplaatsen van nieuwe sterren en planeten. Ze zal het onderzoek combineren met nieuwe gegevens van de telescopen Herschel, Spitzer en VLT. Het doel is om water en organische moleculen in kaart te brengen over hele relevante deel van een schijf waarin planeten kunnen ontstaan. Dat is een gebied ter grootte van de afstand tussen Aarde en Neptunus.

Hermen Overkleeft: ziekte en gezondheid in de menselijke cel

De tweede ERC Grant-winnaar, chemisch bioloog prof.dr. Hermen Overkleeft, gaat nauw samenwerken met zijn collega prof.dr. Hans Aerts. Ze kregen de subsidie (3 miljoen euro) voor het bestuderen van glycosphingolipiden. Deze vetsuikers zijn belangrijke en multifunctionele spelers in de menselijke cel. Hun biologie is zeer complex en veelzijdig en stelt wetenschappers steeds opnieuw voor verrassingen. Ze zijn betrokken bij ziektes, variërend van zogenoemde vetstapelingziektes tot diabetes. Overkleeft en Aerts richten zich vooral op de vetstapelingsziektes (bijvoorbeeld de erfelijke stofwisselingsziekte van Gaucher) en gaan het hele traject onderhanden nemen: van het doorgronden van de samenstelling van deze vetsuikers in de cel tot het maken van betere enzymtherapieën.

Onderzoeksgebieden