Website Antibiotica Gezocht! online

Team Leiden zit met het project Antibiotica Gezocht! in de finale van de Academische Jaarprijs 2011. Ter ondersteuning van dit project is er door de Universiteit Leiden voor gekozen om een multifunctionele website op te zetten.

Deze multifunctionele site is nu live op www.antibioticagezocht.nl. Op de site kunt u meer lezen over de plannen van het team.

Bacteria Battle

Om hun onderzoek onder de aandacht te brengen start het team vanaf dinsdag 27 september met een speciale wedstrijd via hun Twitter en Facebook kanaal.

Vier weken lang strijden vijf goede bacteriën, in een experiment tegen ziekteverwekkers: MRSA, Enterobacter, Klebsiella en Enterococcus. Elke week vindt er een battle plaats tussen de vijf goede bacteriën aan de ene kant en één ziekteverwekker aan de andere kant.

De volgers die het beste voorspellen welke goede bacteriën de ziekteverwekkers de baas zijn, maken wekelijks kans op een giant microbe knuffelbeest. Degene met de meeste goede voorspellingen wint een replica van een Van Leeuwenhoek microscoop.

Team

Het team onderzoekt hoe ziekenhuisbacteriën ontstaan en hoe de juiste antibiotica gevonden kunnen worden. De coördinatie is is handen van Prof. Gilles van Wezel (Leiden Institute of Chemistry) en Dr. Dennis Claessen (Institute Biology Leiden) in samenwerking met Dr. Willem van Wamel van Erasmus MC.

Academische Jaarprijs

De Academische Jaarprijs is bestemd voor de beste vertaling van wetenschappelijk onderzoek naar een breed publiek. Het team met het meest creatieve communicatieplan ontvangt de hoofdprijs van €100.000,- om het ingediende plan te realiseren. Naast de juryprijs is er ook een publieksprijs. Het team dat deze prijs wint krijgt aandacht in een Labyrint tv-uitzending. Stemmen op uw favoriet voor de Labyrint Publieksprijs kan in de eerste drie weken van oktober via www.labyrint.nl. Op 26 oktober 2011 vindt de finale plaats.