Universiteit Leiden

nl en

Stijn Bussels

Hoogleraar Kunstgeschiedenis, in het bijzonder voor 1800

Naam
Prof.dr. S.P.M. Bussels
Telefoon
+31 71 527 2693
E-mail
s.p.m.bussels@hum.leidenuniv.nl
ORCID iD
0000-0002-0412-5930

Stijn Bussels is opleidingsvoorzitter van het Departement Kunstgeschiedenis en hoogleraar Kunstgeschiedenis, in het bijzonder voor 1800, aan het Leiden University Centre for the Arts in Society.

Meer informatie over Stijn Bussels

Meer informatie is beschikbaar op de Engelstalige pagina

Hoogleraar Kunstgeschiedenis, in het bijzonder voor 1800

  • Faculteit der Geesteswetenschappen
  • Centre for the Arts in Society
  • KG Architectuurgeschiedenis

Werkadres

Arsenaal
Arsenaalstraat 1
2311 CT Leiden
Kamernummer A1.28

Contact

  • Bussels S.P.M. & Oostveldt B. van (2020), Egypt and/as Style. In: Miguel John Versluys (red.) Beyond Egyptomania. Objects, Style and Agency. nr. 21 Berlin: De Gruyter.boekdeel
  • Bussels S.P.M. (2019), Staging Tableaux Vivants in the Theatre of the Dutch Golden Age, Racar 44(2): 79-91.artikel in een tijdschrift
  • Bussels S.P.M. & Oostveldt B. van (2019), 'Le comportement rétabli' et la performance de la Pucelle de la ville dans les joyeuses entrées à Anvers. In: Dekonink R., Delbeke M., Delfosse A., Heering C., Vermeir K. (red.) Cultures du spectacle baroque. Cadres, expériences et représentations des solennités religieuses entre Italie et anciens Pays-Bas. nr. 10 Brussels-Roma: Institut Historique Belge de Rome. 297-317.boekdeel
  • Bussels S.P.M (2019), Discussions on Naturalism in the Dutch Golden Age. Junius and Vondel. In: Felfe R., Sass M. (red.) Naturalismen. Kunst, Wissenshaft und Ästhetik. Naturbilder / Images of Nature nr. 9 Berlin-Boston: De Gruyter. 97-114.boekdeel
  • Bussels S.P.M. (12 oktober 2018), Het portret van een gebouw (Oratie. Leiden University Centre for the Arts in Society (LUCAS), Faculty of Humanities, Leiden University).Inaugurale rede
  • Bussels S.P.M. (2018), Dutch Classicism in Europe. In: Helmers H.J, Janssen G.H. (red.) Cambridge Companian to the Dutch Golden Age. Cambridge: Cambridge University Press. 308-330.boekdeel
  • Bussels S.P.M. & Oostveldt B. van (2018), Il 'Restored behavior' e la performance della 'Vergine' di Antverpia. In: Bortoletti F., Sacchi A. (red.) La Performance della Memoria: La scena del teatro come luogo di sopravvivenze, ritorni, tracce e fantasmi'. Bologna: Baskerville. 129-160.boekdeel
  • Bussels S.P.M. (2018), Injustice as Propaganda. In: Mareel S. (red.) Call for Justice: Art and Law in the Low Countries, 1450-1650. Veurne: Hannibal. 165-167.boekdeel
  • Bussels S.P.M. (2018), Justice as a Storm. In: Mareel S. (red.) Call for Justice: Art and Law in the Low Countries, 1450-1650. Veurne: Hannibal. 204-206.boekdeel
  • Oostveldt B. van & Bussels S.P.M. (2018), Lemma Sublime in LexArt - French Version. In: Heck Michèle-Caroline (red.) Théorie des Arts. Montpellier: Presses universitaires de la Méditerranée. 439-445.boekdeel
  • Oostveldt B. van & Bussels S.P.M. (2018), Lemma 'Sublime' in LexArt. In: Heck Caroline-Michèle (red.) LexArt. Words for Painting (France, Germany, England, The Netherlands, 1600-1750). Montpellier: Presses universitaires de le Méditerranée. 451-458.boekdeel
  • Bussels S.P.M., Oostveldt B. van, Jansen W.L, Plezier L. & Knegtel F.J.L.C. (2018), Sublime. In: Sgarbi M. (red.) Enclyclopedia of Renaissance Philosophy.: Springer International Publisher [lemma].overig
  • Bussels S.P.M. & Plezier L.M. (2017), Amsterdam sierlijk verbonden met God. Het lofdicht op het Amsterdamse stadhuis van Constantijn Huygens, Spiegel der Letteren (Buiten het Boek).artikel in een tijdschrift
  • Bussels S.P.M., Plezier L. & Van Vaeck M. (2017), Amsterdam sierlijk verbonden met God. Het lofdicht op het Amsterdamse Stadhuis van Constantijn Huygens, Spiegel der Letteren 59(2-3): 261-290.artikel in een tijdschrift
  • Bussels S.P.M. (2017), Capitalizing the Ancients. Classicism in the Dutch Golde Age. In: Helmers H. (red.) Cambridge Companion to the Dutch Golden Age.: Cambridge University Press.boekdeel
  • Bussels S.P.M. & Oostveldt B. van (2017), Il Restored Behaviour e la performance della Vergine di Antverpia. In: Bortoletti F., Sacchi A. (red.) La memoria della performance. Bologna, Baskerville: UNIPress.boekdeel
  • Bussels S.P.M. & Oostveldt B. van (2017), 'La comportement rétabli' et la performance de la Pucelle de la ville dans les joyeuses entrées à Anvers. In: Dekoninck R., Heering C., Delfosse A. (red.) Culture du spectacle baroque entre Italie et anciens Pays-Bas. Rome: Institut Historique Belge de Rome.boekdeel
  • Bussels S.P.M. (2017), Medusa's Terror in the Amsterdam Town Hall. How to Look at Sculptures in the Dutch Golden Age. In: Eck, Caroline van (red.) Idols to Museum Pieces. The Nature of Sculpture, its Historiography and Exhibition History, 1640-1880. Berlin: De Gruyter. 85-102.boekdeel
  • Bussels S.P.M. & Oostveldt B. van (2017), "Restored Behavior” and the Performance of the City Maiden in Joyous Entries into Antwerp. In: Bruaene A. van, Kavaler A. (red.) Netherlandish Culture of the Sixteenth Century, Studies in European Urban History. Turnhout: Brepols.boekdeel
  • Bussels S.P.M. & Oostveldt B. van (2017), The Massacre of the Innocents: Infanticide and Solace in the Seventeenth-Century Low Countries. In: Macsotay Tomas, Haven Cornelis van der, Vanhaesebrouck Karel (red.) The Hurt(ful) Body. Performing and Beholding Pain, 1600-1800. Manchester: Manchester University Press. 49-73.boekdeel
  • Bussels S.P.M. (2016), Bespreking van: Tama Cholcman Art on Paper, Ephemeral Art in the Low Countries, Renaissance Quarterly 69(3).boekbespreking
  • Bussels S.P.M. & Oostveldt B. van (2016), Introduction: The Sublime and Seventeenth-Century Netherlandish Art, Journal of Historians of Netherlandish Art 8(2 (Summer2016)): 1-16.artikel in een tijdschrift
  • Bussels S.P.M. (2016), Theories of the Sublime in the Dutch Golden Age: Franciscus Junius, Joost van den Vondel and Petrus Wittewrongel, History of European Ideas 42(7): 882-892.artikel in een tijdschrift
  • Bussels S.P.M., Jansen W.L. & Oostveldt B. van (2016), Introduction. The Longinian Sublime in Early Seventeenth-Century Theories of Art and Literature, Lias : Sources and Documents relating to the Early Modern History of Ideas .artikel in een tijdschrift
  • Bussels S.P.M. & Oostveldt B. van (2016), ‘Lucifer’s Tragedy: How to Find God in the Dutch Golden Age’, Dutch Crossing .artikel in een tijdschrift
  • Bussels S.P.M. (2015), ‘Rubens’ Kindermoord’. In: Jong J. de, Rademaker A., Pieper C. (red.) Beïnvloeden met emoties. Pathos en retorica. Amsterdam: Amsterdam University Press. 217-223.boekdeel
  • Bussels S.P.M. & Oostveldt B. van (2015), Steden ensceneren macht. Politiek en spektakel in de vroegmoderne tijd. In: Crombez T., Koopmans J., Peeters F., Dries L. van den, Vanhaesebrouck K. (red.) Theater een Westerse geschiedenis. Tielt: Lannoo Campus. 156-163.boekdeel
  • Bussels S.P.M. (2015), Theater en spektakel in Rome. In: Crombez T., Koopmans J., Peeters F., Dries L. van den, Vanhaesebrouck K. (red.) Theater een Westerse geschiedenis. Tielt: Lannoo Campus. 31-47.boekdeel
  • Bussels S.P.M. (2015), ‘Vondel’s Brothers and the Power of Imagination’, Comparative Drama 49/1(Spring 2015): 49-68.artikel in een tijdschrift
  • Vandommele J. & Bussels S.P.M. (2014), “Cooplieden die rechtveerdig handelen eenpaer”. Coornhert en het zestiende-eeuwse Antwerpen over handel en rijkdom. In: Gruppelaar J., Pieters J. (red.) ‘Un certain Holandois’. Coornhert en de vragen van zijn tijd. Hilversum: Verloren. 143-166.boekdeel
  • Bussels S.P.M. (2014), Da più scorreti abusata. The Venus de’ Medici and its Histroy of Sexual Responses. In: Eck C. van, Gastel J. van, Kessel E. van (red.) The Secret Lives of Artworks. Exploring the Boundaries betwen Art and Life. Leiden: Leiden University Press. 38-55.boekdeel
  • Bussels S.P.M. (2014), Powerful Performances. Tableaux vivants in Early Modern Entries in the Netherlands. In: Ramos J., Pouy L. (red.) Le tableau vivant ou l'image performée. Paris: Mare & Martin. 71-94.boekdeel
  • Bussels S.P.M. (2014), Powerful Performances. Tableaux Vivants in Early Modern Joyous Entries of the Netherlands. In: Ramos J., Pouy L. (red.) Les tableaux vivants ou l’image performée. Paris: Mare & Martin. 71-94.boekdeel
  • Oostveldt B. van & Bussels S.P.M. (2014), Re-enacting a scrutinised past at the Antwerp world exhibition of 1894, Forum modernes Theater 26(2011 (2014)): 21-42.artikel in een tijdschrift
  • Bussels S.P.M. (2013), All about Eve: Genesis and gender in a fireworks display in the Antwerp Entry of Charles V and his son Philip. In: Bloemendal J., Eversmann P.G.F., Strietman E. (red.) Drama, Performance and Debate: Theatre and Public Opinion in the Early Modern Period. Leiden: Brill. 143-162.congresbijdrage
  • Bussels S.P.M. (2013), Hoe het Paleis op de Dam Nederland heeft veranderd. In: Geels M., Van Opijnen T. (red.) Nederland in ideeën. 101 denkers over inzichten en innovaties die ons land verander(d)en. Amsterdam: Maven Publisher. 36-40.boekdeel
  • Bussels S.P.M. (2013), Meer te verwonderen, als immer te doorgronden. Het Amsterdamse stadhuis, een overweldigende burgerspiegel, TIJDSCHRIFT VOOR GESCHIEDENIS 126(2): 234-248.artikel in een tijdschrift
  • Bussels S.P.M. (2013), The Diptych of the Lentulus Letter: Building Textual and Visual Evidence for Christ's Appearance. In: Hemptinne T. de, Fraeters V., Gongora M.E. (red.) Speaking to the Eye. Sight and Insight Through Text and Image (1150-1650). Turnhout: Brepols. 241-258.boekdeel
  • Bussels S.P.M. & van Oostveldt B. (2012), De Antwerpse wereldtentoonstelling van 1894 als ambigu spektakel van de moderniteit, TIJDSCHRIFT VOOR GESCHIEDENIS (1): 5-20.artikel in een tijdschrift
  • Bussels S.P.M. (2012), Meer dan beeldende liefde: Extreme reacties op Praxiteles' Venus van Cnidus. In: Van Eck C., Bussels S. (red.) Levende Beelden: Kunst werken en zien. Leiden: Leiden University Press.boekdeel
  • Bussels S.P.M. & van Oostveldt B. (2012), One never sees monsters without experiencing emotion: Le merveilleux and the sublime in theories on French performing arts (1650-1750). In: Van Eck C., Delbeke M., Bussels S., Pieters J. (red.) Translations of the Sublime. Leiden: Brill.boekdeel
  • Bussels S.P.M. (2012), Rhetoric, Performance and Power: The Antwerp Entry of Prince Philip in 1549. Amsterdam-New York: Rodopi.boek
  • Bussels S.P.M. (2012), The Animated Image: Roman Theory on Naturalism. Berlin: Akademie Verlag.boek
  • Bussels S.P.M., van Eck C.A. & Delbeke M. (2012), Translations of the Sublime: Introduction. In: Van Eck C., Bussels S., Delbeke M., Pieters J. (red.) Translations of the Sublime. Leiden: Brill. 1-12.boekdeel
  • Eck C.A. van, Bussels S.P.M., Delbeke M.J.F. & Pieters J.F. (2012), Translations of the Sublime. The Early Modern Reception and Dissemination of Longinus' Peri Hupsous in Rhetoric, the Visual Arts, Architecture and the Theatre. Leiden: Brill.boek
  • Bussels S.P.M. & van Oostveldt B. (2012), Wij zijn geen crapuul! Jacob Kats’ strijd als vroegsocialistisch theatermaker, redenaar en journalist, Brood & Rozen (4): 31-53.artikel in een tijdschrift
  • Eck C.A. van & Bussels S.P.M. (2011), Redactielid Art History 33(2).tijdschriftredactie
  • Eck C.A. van & Bussels S.P.M. (2011), Introduction: Theatre, the Arts and Theatricality, Art History 33(2): 204-222.artikel in een tijdschrift
  • Eck C.A. van & Bussels S.P.M. (2011), Levende Beelden. Kunst werken en kijken. Leiden: Leiden University Press.boek
  • Bussels S.P.M. (2011), Making the Most of Theatre and Painting: The Power of Tableaux Vivants in Joyous Entries from the Southern Netherlands (1485-1635), Art History 33(2): 236.artikel in een tijdschrift
  • Bussels S.P.M. & van Oostveldt B. (2011), Re-Enacting a Scrutinised Past at the Antwerp World Exhibition of 1894, Forum modernes Theater 26(1): 17-38.artikel in een tijdschrift
  • Bussels S.P.M. (2011), Theatre changes the world, but is this desirable? The earliest thoughts on mimesis and deception. In: Van Heteren L., GIelen P., Van den Hogen Q. (red.) A Fight for the Arts. Amsterdam: Amsterdam University Press.boekdeel
  • Eck C.A. van & Bussels S.P.M. (2011), Theatricality in Early Modern Art and Architecture. Malden/Oxford: Wiley-Blackwell.boek
  • Bussels S.P.M. (2011), To Take in a Town with Gentle Words: The Use of Loci in the Antwerp Entry of 1549. In: Bruun M., Cowling D. (red.) The Role of Commonplaces in Western Europe. Leuven-Paris-Walpole: Peeters. 151-170.boekdeel
  • Bussels S.P.M. & Van Ooostveldt B. (2011), Vlecht den Gentschen zoon een duurzame eerekroon! De inhuldiging van Lieven Bauwens, Brood & Rozen 26(1): 17-38.artikel in een tijdschrift
  • Bussels S.P.M. & van Oostveldt B. (2010), Charles-Joseph de Ligne's Lettre de Partenizza. In: Loretelli R., O'Gorman F. (red.) Britain and Italy in the Long Eighteenthc Century: Literary and Art Theories. Cambridge.boekdeel
  • Bussels S.P.M. (2010), Hoe vroegmoderne steden feestelijk fonkelden. In: Van Dijk T., De Rynck P. (red.) Belichte Stad: Over dag, licht en nacht. Tielt: Lannoo.boekdeel
  • Bussels S.P.M. (2009), Vrouwe Retorica, bedrieglijke schone. De rol van retorica in de toneelstukken van Coornhert, Jaarboek De Fonteine (1999-2000) : 32-45.artikel in een tijdschrift
  • Bussels S.P.M. (2008), De rol van de allegorie in Coornhert’s Comedie vande Rijckeman, Spiegel der Letteren (1): 1-40.artikel in een tijdschrift
  • Bussels S.P.M. & van Oostveldt B. (2008), How to Perform the Polis. The Locus of Tragical Deception. In: Crombez T., Cools A., Taels J. (red.) The Locus of Tragedy. Leiden: Brill.boekdeel
  • Bussels S.P.M. & Mareel S. (2008), Strategieën van overtuiging in het toneel en de beeldende kunst van de vijftiende- en zestiende-eeuwse Nederlanden, Desipientia. Zin en Waan (1): 24-35.artikel in een tijdschrift
  • Bussels S.P.M. (2007), Between Decency and Desire: Verbal and Visual Discourses on Dress and Nudity in the Antwerp Entry of 1549, Queeste. Tijdschrift over middeleeuwse letterkunde 14(1): 62-80.artikel in een tijdschrift
  • Bussels S.P.M. (2007), De macht van levende beelden: Een onderzoek naar de agency van visualiteit in literatuur, retorica, beeldende kunsten en theater aan de hand van antieke bronnen. In: Bleeker Maaike, Heeteren Lucia van, Kattenbelt Chiel, Vuyk Kees (red.) Ornamenten van het vergeten. Amsterdam: Amsterdam Universiry Press. 111-113.boekdeel
  • Bussels S.P.M. (2007), De retoriek van het tableau vivant, het toernooi, de slagorde, de paradestoet en het vuurwerk in de intocht van Karel V en Filips in 1549. In: Bleeker Maaike, Heeteren Lucia van, Kattenbelt Chiel, Vuyk Kees (red.) Multicultureel drama?. Amsterdam: Amsterdam Universiry Press. 111-113.boekdeel
  • Bussels S.P.M. (2007), The Mask as a Token for Theatrical Deception. In: Takemoto M. (red.) The Ancient Mask. Tokyo: JSPS.congresbijdrage
  • Oostveldt Bram van & Bussels S.P.M. (2007), Vreemde schurken op het toneel. De secularisering van het Ottomaanse schrikbeeld en het ‘gouvernementaliteitsbegrip’ in vroegmoderne spektakels uit de Zuidelijke Nederlanden, TIJDSCHRIFT VOOR GESCHIEDENIS 120(2): 192-207.artikel in een tijdschrift
  • Bussels S.P.M., Oostveldt Bram van, Stalpaert Christel & Urmeneta Ottiker Giannina (2006), Geheugen, spreek. Jetty Roels, Alain Platel en Barbara Raes op zoek naar sporen van dans in Gent. In: Allegaert P. (red.) De speler en de strop. Tweehonderd jaar theater in Gent. Gent: Snoeck.boekdeel
  • Bussels S.P.M. (2006), Todo sobre Eva: Génesis y Género en una presentación de fuegos de artificios durante la Entrada de Carlos V y su hijo Felipe en Amberes, Revista Chilena de Literatura 68: 241-260.artikel in een tijdschrift
  • Bussels S.P.M. (2005), Jaunty Joys and Sinuous Sorrows: Rhetoric and Body Language in a Tableau Vivant of the Antwerp Entry of 1549. In: Bruaene Van A.L., LECUPPRE Desjardin E. (red.) Emotions in the Heart of the City (14th- 16th century)/ Les émotions au coeur de la ville. Leuven: Brepols.boekdeel
  • Bussels S.P.M. (2005), Splendid Cruelty: The Turk in Early Modern Court Entertainment in The Netherlands and France. In: Kolk Mieke (red.) The Performance of the Comic in Arabic Theatre. Cultural Heritage, Western Models and Postcolonial Hybridity. Gent: Documenta. 316-330.congresbijdrage
  • Bussels S.P.M. (2005), Van macht en mensenwerken: Retorica als performatieve praktijk in de Antwerpse intocht van 1549 (Dissertatie). Promotor(en) en Copromotor(en):Pieters J.F., Kolk M.H.dissertatie
  • Bussels S.P.M. (2004), Eva ontploft! Genesis en gender in een vuurwerk over het paradijs en de zondeval in de Antwerpse intrede van Karel V en zijn zoon Filips in 1549, Verslagen van het Centrum voor Genderstudies, UGent 3-4: 31-65.artikel in een tijdschrift
  • Bussels S.P.M. & Steenberghe Els van (2004), Over twee theatertalen als twee besmeurde witte laarsjes, Documenta: Tijdschrift voor theater XXII(3): 215-223.artikel in een tijdschrift
  • Bussels S.P.M., Stalpaert Christel & Oostveldt Bram van (red.) (2003), Meester in vele kunsten. Gent: Studies in Performance Arts.boekredactie
  • Bussels S.P.M., Oostveldt Bram van & Stalpaert Christel (2003), Theaterwetenschap hic et nunc. In: Bussels S.P.M., Stalpaert Christel, Oostveldt Bram van (red.) Meester in vele kunsten. Gent: Studies in Performance Arts. 8-15.boekdeel
  • Bussels S.P.M. (2003), Wat droeg Max Herrmann bij tot het onderzoek met betrekking tot de tableaux vivants?. In: Bussels S., Van Oostveldt B., Stalpaert C. (red.) Meester in vele kunsten. Gent: Studies in Performance Arts.boekdeel
  • Bussels S.P.M. & Oostveldt Bram van (2002), De traditie van de tableaux vivants bij de plechtige intochten in de Zuidelijke Nederlanden (1496-1635), TIJDSCHRIFT VOOR GESCHIEDENIS 115(2): 151-168.artikel in een tijdschrift
  • Bussels S.P.M. (2002), Hoe de hoogste machthebber van de Nederlanden een stroman wordt: De Brusselse intrede van aartshertog Matthias in 1578, Bijdragen tot de geschiedenis 3-4: 151-168.artikel in een tijdschrift
  • Bussels S.P.M. (2001), Een onuitgevoerde intrede in Gent van Justus De Harduyn en David van der Linden, Handelingen van de MGOG LV: 237-249.artikel in een tijdschrift

Geen relevante nevenwerkzaamheden

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.