Universiteit Leiden

nl en

Helen Westgeest

Universitair hoofddocent

Naam
Dr. H.F. Westgeest
Telefoon
+31 71 527 2744
E-mail
h.f.westgeest@hum.leidenuniv.nl

Helen Westgeest is universitair hoofddocent aan het Leiden University Centre for the Arts in Society.

Meer informatie over Helen Westgeest

Meer informatie is beschikbaar op de Engelstalige pagina

Universitair hoofddocent

  • Faculteit der Geesteswetenschappen
  • Centre for the Arts in Society
  • KG Moderne beeldende kunst

Werkadres

Johan Huizinga
Doelensteeg 16
2311 VL Leiden
Kamernummer 2.15a

Contact

  • Westgeest H.F. (2017), Complementary Sensitive Approaches to Water and Fire: Understanding Henk Peeters’ Works through His Interest in Yves Klein and Gutai. In: Visser T., Melissen A. (red.) Henk Peeters: From Nul to Zero. Düsseldorf: Zero Foundation. 134-143.boekdeel
  • Westgeest H.F. (2016), Interrogating Tele-Visual Mediation through Photogenic Fragments and Obstructions, PhotoResearcher (26): 70-77.artikel in een tijdschrift
  • Westgeest H.F. (2016), Spaces of Transition and Framed Passages in a Sphere of Conflict, Short Film Studies 6(2): 209-212.artikel in een tijdschrift
  • Westgeest H.F., Tajiri G. & Tajiri R. (red.) (2015), Shinkichi Tajiri: Universal Paradoxes. Leiden: Leiden University Press.boekredactie
  • Westgeest H.F. (2015), The Empty-Full Paradoxes of Dynamic Black and White: Uniting West and East from Tobey's and Reinhardt's Paintings to Paik's Screens. In: Wagner M., Lethen H. (red.) Schwarz-Weiss als Evidenz: "With black and white you can keep more of a distance". Frankfurt/New York: Campus Verlag. 112-125.boekdeel
  • Westgeest H.F. (2015), The Knot and the Warrior as Universal Paradoxes. In: Westgeest H.F., Tajiri G., Tajiri R. (red.) Shinkichi Tajiri: Universal Paradoxes. Leiden: Leiden University Press. 33-48.boekdeel
  • Westgeest H.F. (2015), The “Slideshow Effect” in Video Art: Akram Zaatari’s On Photography, People and Modern Times, PhotoResearcher 24: 58-65.artikel in een tijdschrift
  • Westgeest H.F. (2015), Video Art Theory: A Comparative Approach. Malden: Wiley Blackwell.boek
  • Westgeest H.F. (2014), Video Art Theory: A Comparative Approach. Malden: Wiley-Blackwell.boek
  • Westgeest H.F. (2012), Digital Appropriation as Photographic Practice and Theory, Depth of Field 2(2).artikel in een tijdschrift
  • Westgeest H.F. (2012), Book review: Jae Emerling. Photography: History and Theory. London: Routledge, 2012; Kathrin Yacavone. Benjamin, Barthes and the Singularity of Photography. London: Continuum, 2012, CAA.reviews (October).artikel in een tijdschrift
  • Westgeest H.F. (2012), Fotografische historische ervaringen. Het dilemma van het fotograferen van geschiedenis. In: Berghmans T (red.) Extra XL FoMu Magazine. Antwerpen: Fotomuseum. 72-79.boekdeel
  • Westgeest H.F. (2012), Shinkichi Tajiri. Foto’s met een sculpturaal en experimenteel karakter. In: Schoor F. van de (red.) Tajiri Meets Sabine Weiss & Leonard Freed. Nijmegen: Museum Het Valkhof. 23-31.boekdeel
  • Westgeest H.F. (2011), Bridging distances across time and place in photography. In: Vandermeulen B. (red.) Imaging History. Photography after the Fact. Brussel: ASA Publishers. 13-25.boekdeel
  • Westgeest H.F. (2011), Herhalingsstrategieën in het fotografische werk van Idris Khan. In: Houppermans S., Jacobs J., Kruk R. (red.) Déjà Vu. Herhaling in culturen wereldwijd. Leiden: Leiden University Press. 181-204.boekdeel
  • Westgeest H.F. (2011), Het materiaal van de installatiekunst. In: Westgeest et al H.F. (red.) Kunsttechnieken in historisch perspectief. Turnhout: Brepols Publishing. 260-267.boekdeel
  • Westgeest H.F. (red.) (2011), Kunsttechnieken in historisch perspectief. Turnhout: Brepols Publishers.boekredactie
  • Westgeest H.F. & van Gelder H. (2011), Photography Theory in Historical Perspective. Case Studies from Contemporary Art. Malden: Wiley-Blackwell Publishing.boek
  • Westgeest H.F. (red.) (2010), Making Research Visible to the World. Amstelveen: Canon Foundation in Europe.boekredactie
  • Westgeest H.F. (2010), No Meaning, No Composition, No Colour. From Zero to Gutai. In: Visser T. (red.) Gutai. Painting with Time and Space. Cinisello Balsamo: Silvana Editoriale. 121-141.boekdeel
  • Westgeest H.F. (2010), Visualizing Research and Visual Communication of Research. In: Westgeest H.F. (red.) Making Research Visible to the World. Amstelveen: Canon Foundation in Europe. 9-14.boekdeel
  • Westgeest H.F. (2009), Photography and Painting in Multi-Mediating Pictures, Visual Studies 24(2): 122-131.artikel in een tijdschrift
  • Westgeest H.F. (red.) (2009), Take Place. Photography and Place from Multiple Perspectives. Amsterdam: Valiz.boekredactie
  • Westgeest H.F. (2009), The Concept of Place in Photography in Multimedia Artworks. In: Westgeest H. (red.) Take Place. Photography and Place from Multiple Perspectives. Amsterdam: Valiz. 97-130.boekdeel
  • Westgeest H.F. (2008), Complexe relaties tussen lelijk en mooi in moderne en hedendaagse kunst, Frons. Blad voor Leidse classici 28(3): 34-39.artikel in een tijdschrift
  • Westgeest H.F. (2008), Photographs as Layered Paintings and Places Fraught with Significance. In: Dragt G. (red.) Walls of India/Muren van India. Harderwijk: d'jonge Hond. 4-8.congresbijdrage
  • Gelder H. van & Westgeest H.F. (red.) (2008), Photography between Poetry and Politics. The Critical Position of the Photographic Medium in Contemporary Art. Leuven: Leuven UniversityPress.boekredactie
  • Westgeest H.F. (2008), The Changeability of Photography in Multimedia Artworks. In: Gelder H. van, Westgeest H.F. (red.) Photography between Poetry and Politics. The Critical Position of the Photographic Medium in Contemporary Art. Leuven: Leuven UniversityPress. 3-16.congresbijdrage
  • Westgeest H.F. (2007), From transparent to hypermedial and homotopias to heterotopias, HTV (Photography) 69: 8-9.artikel in een tijdschrift
  • Westgeest H.F. (2007), Mathieu’s tegenstrijdigheden in een foto samengevat. In: Pronk J., Ruiter T. de (red.) Foto Voorkeuren. Antwerpen: Uitgeverij Voetnoot. 192-196.congresbijdrage
  • Westgeest H.F. (2007), The Challenge of Interaction between Photography Practice and Theory. In: Lehtonen K., Westphal U. (red.) Work. Comments on Commissions. Sunderland: International Photography Research Network. 8-12.congresbijdrage
  • Westgeest H.F. (2007), The Invisibility of Work. Redefining the Place of Work through Photography. In: Vroege B. (red.) Work. Rotterdam: Veenman Publishers. 150-159.congresbijdrage
  • Westgeest H.F. (2006), De dubbelrollen van de ‘tekening’ in Paolini’s Nesso, Kunstlicht 27(2-3): 26-29.artikel in een tijdschrift
  • Westgeest H.F. (2006), Redefining the Place of Work in Photography and Society. In: Lehtonen K. (red.) Shifts. Archives in Dialogue and New Identities in Documentarism. Sunderland: University of Sunderland. 122-124.congresbijdrage
  • Westgeest H.F. (2004), Identity and Materiality. In: Westgeest H.F, Coumans A. (red.) The Reflexive Zone. Utrecht: Hogeschool voor de Kunsten. 188-201.boekdeel
  • Westgeest H.F. & Coumans A.B. (red.) (2004), The Reflexive Zone. Utrecht: Hogeschool voor de Kunsten.boekredactie
  • Westgeest H.F. (2004), Zwischen Leben und Tod. Ein interkulturelles Gespräch mit Fotografien von Ryuji Miyamoto über Vergänglichkeit. In: Volkenandt C. (red.) Kunstgeschichte und Weltgegenwartskunst. Konzepte - Methoden - Perpektiven. Berlijn: Reimer Verlag. 165-198.boekdeel
  • Westgeest H.F. (2003), Inleiding. In: tent.cat. Drijfveren. Armando en de Informelen. Amersfoort: Armando Museum. 5-12.congresbijdrage
  • Westgeest H.F. (2002), Energie als Lebensauffassung: Informelle Verbindungen des modernen Westens zu Ostasien. In: Informel. Begegnung und Wandel. Dortmund: Museum am Ostwall. 275-305.boekdeel
  • Westgeest H.F. (2001), Growth in the History of Modern Art, Growth and Inspiration .artikel in een tijdschrift
  • Westgeest H.F. (2000), Zen und Nicht-Zen. In: Golinski H.G. (red.) Zen und die westliche Kunst. Köln: Wienand Verlag. 62-110.boekdeel
  • Westgeest H.F. (1999), 'Die Anziehungskraft des Fernen Ostens auf westliche Künstler. In: Museum Ludwig (red.) tent.cat. Kunstwelten im Dialog. Köln: Dumont Verlag. 274-279.congresbijdrage
  • Westgeest H.F. (11 september 1996), Zen in the Fifties. Interaction in Art between East and West (Dissertatie). Zwolle. Promotor(en) en Copromotor(en):Gulik W.R. van, Stokvis W.L.dissertatie

Geen relevante nevenwerkzaamheden

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie