Acht dagen: negen musea

Negen musea in acht dagen en gemiddeld 25.000 stappen per dag? Dat moet wel een reis van de Leidse Kunsthistorische Vereniging zijn. In juli vertrok de studievereniging met twintig studenten en een docent naar New York, om daar alle kunst, architectuur en andere hoogtepunten te bekijken. Joëlle Daems, die de masteropleiding Arts and Culture volgt, vertelt over hun ervaringen:

Wonen in New York

"We bewoonden tijdelijk een huiselijk hostel in de wijk Upper West Side aan de Broadway en begonnen onze dagen met een bagel met een laag cream cheese, die dikker was dan de bagel zelf. Dit zorgde in ieder geval voor genoeg energie, om de hele dag kunst te kunnen bekijken. Het programma, samengesteld door twee studenten en dr. Helen Westgeest, was interessant, gevarieerd en voor ieder wat wils. New York is volgens Helen Westgeest een 'paradijs' voor kunsthistorici die zich met moderne en hedendaagse kunst bezighouden. De reisgidsen voor toeristen geven studenten Kunstgeschiedenis geen goed beeld van waar zij vooral heen moeten gaan. Helen neemt studenten dus graag mee naar de interessante locaties die zij tijdens haar eerdere verblijven in New York heeft leren kennen. Zij geniet tijdens de reis van het enthousiasme van de studenten over wat NY hen te bieden heeft.

De eerste avond begon al met een lange wandeling door Upper West Side, omringd door vuurvliegjes, langs de muurschilderingen van Chagall in het Metropolitan Opera House."

Het studieboek komt tot leven

"In het Museum of Modern Art werden wij herinnerd aan het overzichtsboek dat in het eerste jaar kunstgeschiedenis gebruikt wordt, waardoor bijna elk schilderij herkend werd: absoluut goed voor het zelfvertrouwen van menig kunstgeschiedenis student. In het Guggenheim werd de fascinerende architectuur van Frank Lloyd Wright bewonderd, waarbij elke student in haar of zijn eigen tempo door het slakkenhuis naar beneden afdaalde."

Verrassend New York

"Het hete New York bleek voor veel studenten mooier, rustiger en vooral schoner dan verwacht. Bovendien waren er veel honden, niet zomaar honden, maar New Yorkse sierlijke zelfverzekerde honden, trippelend op hun schoentjes door Central Park.

Zelfs de Middeleeuwen kwamen aan bod deze reis, tijdens een bezoek aan een Middeleeuws klooster, want alles is mogelijk in Amerika: in The Cloisters is, mede dankzij John D. Rockefeller Jr., een Middeleeuwse collectie te bewonderen. Misschien wel het meest verrassende museum en het museum waar de meeste studenten enthousiast van gingen glimlachen, was het Dia:Beacon. Dit museum bevond zich iets buiten de stad in een oude koekjesfabriek, met enorme ruimtes voor grote installaties, zoals van Richard Serra."

Cultuur is meer dan musea

"Tijdens de reis hebben we natuurlijk niet enkel musea bezocht, maar ook bijvoorbeeld een galeriewandeling gemaakt, in combinatie met de High Line tuin ontworpen door Piet Oudolf, of een wandeling over de Brooklyn Bridge, gecombineerd met een street art wandeling door Brooklyn. Uiteraard werd ook de Amerikaanse eetcultuur bestudeerd, tijdens een gezamenlijke maaltijd bij een Amerikaans diner, met patat, (vega)hamburgers en milkshakes. Bovendien was er ’s avonds genoeg tijd om te winkelen, IPA bier en iced tea te drinken, of een luxe rooftop party te bezoeken. Als echte kunsthistorici, stond iedereen wel elke ochtend weer energiek klaar voor een nieuwe dag kunst."

Vrijheidsbeeld bij zonsondergang

"Van de wolkenkrabbers was het elegante Chrysler Building de grote favoriet, waarvan tijdens onze boottocht langs de skyline van de stad zelfs de lichtjes aangingen. Het vrijheidsbeeld werd daarna bewonderd tijdens een ondergaande knalroze zon. Vol van alle bagels, verzadigd door de hoeveelheid kunst en architectuur, en verliefd op de stad New York, keerden wij weer terug naar Nederland. De heimwee naar New York is al aanwezig, maar gelukkig organiseert de Leidse Kunsthistorische Vereniging elk jaar verschillende reizen naar het buitenland. De studiereizen hebben volgens docent Helen een grote meerwaarde. Zij laat studenten graag zien wat haar favoriete steden en kunstfestivals te bieden hebben aan kunsthistorici. In collegereeksen moet je je als docent behelpen met powerpoint-presentaties en heb je maar 12 x 2 contacturen. Een meerdaagse excursie biedt de mogelijkheid om veel originele kunstwerken te bekijken en biedt een veelvoud aan contacturen om studenten inzicht te geven in moderne en hedendaagse kunst.

Wij kijken al uit naar de volgende reis van de LKV, waar zullen ze ons dan mee naartoe nemen?"

Tekst: Joëlle Daems, student MA Arts and Culture (research)