Anika Bexkens
Universitair docent
- Naam
- Dr. A. Bexkens MSc
- Telefoon
- +31 71 527 6566
- a.bexkens@fsw.leidenuniv.nl
Anika Bexkens is universitair docent bij de afdeling Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie van het Instituut Psychologie aan de Universiteit Leiden.
Kort cv
Anika Bexkens is universitair docent bij de afdeling Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie van het Instituut Psychologie aan de Universiteit Leiden. Ze combineert deze functie met haar werk als GZ-psycholoog in opleiding tot Specialist bij GGZ Delfland, afdeling Jeugd.
Anika behaalde in 2007 haar Master’s titel aan de universiteit van amsterdam, waar ze in 2013 ook promoveerde tot doctor. Haar promotieonderzoek was gericht op risicogedrag bij adolescenten met een licht verstandelijke beperking en/of gedragsproblemen. Tijdens dit scientist-practitioner project volgde zij ook de GZ-opleiding, welke zij afrondde in 2011.
Onderzoek
Haar huidige onderzoek gaat over de gevoeligheid voor groepsdruk bij jongeren met een licht verstandelijke beperking en het verminderen hiervan bij jongeren met een licht verstandelijke beperking. Daarnaast maakt zij zich hard voor het ontwikkelen van een visie op ondersteuning aan leerlingen met een licht verstandelijke beperking in het passend onderwijs.
Universitair docent
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Psychologie
- Ontwikkelings- & Onderwijspsychologie
- Maric M., Bexkens A. & Bogels S.M. (2018), Is clinical anxiety a risk or a protective factor for executive functioning in youth with ADHD? A meta-regression analysis, CLINICAL CHILD AND FAMILY PSYCHOLOGY REVIEW 21(3): 340-353.
- Bexkens A., Petry K., Graas D. & Huizinga M. (2018), Kinderen met een licht verstandelijke beperking binnen het regulier onderwijs: Een visie op M-decreet en Passend onderwijs, Zorgbreed 59: 8-14.
- Dekkers T.J., Agelink van Rentergem J.A., Koole A., Wildenberg W.P.M. van den, Popma A., Bexkens A., Diekmann A., Stoffelsen R. & Huizenga H.M. (2018), Time-on-task-effecten bij kinderen met en zonder ADHD: Uitputting van executieve functies of uitputting van motivatie?, Tijdschrift voor Neuropsychologie 13(3): 179-191.
- Dekkers T.J., Agelink van Rentergem J.A., Koole A., Van den Wildenberg W.P.M., Popma A., Bexkens A., Stoffelsen R., Diekmann A. & Huizenga H.M. (2017), Time-on-task effects in children with and without ADHD: Depletion of executive resources or depletion of motivation?, European Child and Adolescent Psychiatry 26(12): 1471-1481.
- Huizinga M., Graas D. & Bexkens A. (2017), Kinderen met een licht verstandelijke beperking in het passend onderwijs. Visie op ondersteuning in de klas.. Apeldoorn: Garant.
- Bexkens A., Collot d’Escury A., Molen M. van der & Huizenga H. (2017), Risicogedrag bij jongeren met een licht verstandelijke beperking. In: Didden R., Moonen X., Douma J. (red.) Met het oog op behandeling 4. Utrecht: Landelijk Kenniscentrum LVB en Expertisecentrum de Borg. 143-146.
- Dekkers T.J., Popma A., Agelink van Rentergem J.A., Bexkens A. & Huizenga H.M. (2016), Risky decision making in attention-deficit/hyperactivity disorder: A meta-regression analysis, Clinical Psychology Review 45: 1-16.
- Bexkens A., Jansen B.R.J., Van der Molen M.W. & Huizenga H.M. (2016), Cool decision-making in adolescents with behavior disorder and/or mild-to-borderline intellectual disability, Journal of Abnormal Child Psychology 44(2): 357-367.
- Dekkers T.J., Agelink van Rentergem J.A., Popma A., Bexkens A. & Huizenga H.M. (2016), Risicovol beslisgedrag bij ADHD: een metaregressieanalyse, Neuropraxis 20(6): 170-176.
- Graas D., Bexkens A. & Huizinga M. (1 augustus 2015), Passend is dat onderwijs pas als ook het kind er beter van wordt.. NRC Handelsblad.
- Graas D., Bexkens A. & Huizinga M. (2015), Passend onderwijs voor kinderen met een licht verstandelijke beperking: terugblikken en vooruitzien, Tijdschrift voor Orthopedagogiek 54: 384-399.
- Bexkens A., Ruzzano L., Callot d' Escury-Koenigs A.M.L., Van der Molen M.W. & Huizenga H.M. (2014), Inhibition deficits in individuals with intellectual disability: A meta-regression analysis, Journal of Intellectual Disability Research 58(1): 3-16.
- Bexkens A., Graas D. & Huizinga M. (2014), Kinderen met een LVB in het passend onderwijs: als dat maar goed gaat, De psycholoog 49: 24-29.
- Huizenga H.M., Van der Molen M.W., Bexkens A. & Van den Wildenberg W.P.M. (2013), Formal models of "resource depletion", The Behavioral and Brain Sciences 36(6): 694-695.
- Huizenga H.M., Van der Molen M.W., Bexkens A., Bos M.G.N. & Van den Wildenberg W.P.M. (2012), Muscle or motivation? A stop-signal study on the effects of sequential cognitive control, FRONTIERS IN PSYCHOLOGY 3: e126.
- Zeguers M.H.T., Snellings P., Tijms J., Weeda W.D., Tamboer P., Bexkens A. & Huizenga H.M. (2011), Specifying theories of developmental dyslexia: a diffusion model analysis of word recognition, Developmental Science 14(6): 1340-1354.
- Bexkens A., Bredman J., d'Escury A. Collot, Huizenga H. & van der Molen M. (2010), Peer-influences on risk-taking in adolescents with mild ID, 23(5): 520-520.
- Bexkens A., Collot d'Escury A., Huizenga H., Molen & M.W. van der (2009), Risicogedrag bij jongeren met een licht verstandelijke beperking, Onderzoek & Praktijk 7: 14-17.
- Hoofddocent K&J in GZ-opleiding V&O Rotterdam
- GZ-psycholoog