‘Aanslag met vrachtwagen moeilijk te voorkomen’

Een aanslag zoals op de Berlijnse kerstmarkt is moeilijk te voorkomen en relatief eenvoudig te plegen. Dat zeggen wetenschappers van het Institute of Security and Global Affairs (ISGA) naar aanleiding van de aanslag op de kerstmarkt in Berlijn. De gebeurtenissen lijken een herhaling van de aanslag in Nice.

Op één dag reed er een vrachtwagen in op de mensenmassa bij een kerstmarkt in Berlijn en werd de Russische ambassadeur in Ankara voor het oog van de camera neergeschoten. Verschillende wetenschappers van het ISGA gaven een reactie in de media.

Verschrikkelijke eenvoud

In Leidsch Dagblad stelt hoogleraar Terrorismebestrijding Edwin Bakker dat de aanslag zich kenmerkt  door "verschrikkelijke eenvoud, een herhaling van eerdere succesvolle aanslagen waartegen je je als samenleving heel moeilijk kunt beschermen."

Hoogleraar Bakker: Aanslag Berlijn één uit het boekje – Leidsch Dagblad

Waterbedeffect

Terrorismeonderzoeker Liesbeth van der Heide wijst op NOS.nl op het waterbedeffect van preventieve maatregelen: "Als je een plek afsluit, dan is een andere plek automatisch kwetsbaarder. In het geval van de kerstmarkt zou het kunnen zijn dat deze man in dat geval een warenhuis in was gereden."

'Aanslag met vrachtwagen niet te voorkomen, laten Nice en Berlijn zien' – NOS.nl

Grote impact

Universitair docent Jelle van Buuren bij NPO Radio 1: “De aanslag in Turkije heeft eventueel grotere geopolitieke betekenis, maar de aanslag in Berlijn is eigenlijk dichter bij huis en heeft daarom een hele grote impact.”

De Ochtend – NPO Radio 1, start op 01:38:47

Nederland ook doelwit

Jelle van Buuren meent op AD.nl dat er geen misverstand over moet bestaan dat Nederland ook doelwit is van terroristische aanslagen: "We worden genoemd in terreurpropaganda, we doen mee aan militaire missies, we zitten in Afghanistan, in Mali... Het verhaal van klein lief Nederland gaat echt niet op. Toch moeten we voor de laatste jihadistische terreurdaad in Nederland terug naar de moord op Theo van Gogh, in 2004."​

Nog geen aanslag in Nederland dankzij 'theedrinken' en geluk – AD.nl

Soft targets

Onderzoeker Veiligheid Quirine Eijkman geeft in RTL Nieuws aan dat er 'echt heel veel gebeurt' om aanslagen te voorkomen, ook in Nederland. Ze stelt dat het onmogelijk is om alle zogenoemde 'soft targets' te beveiligen; plekken waar veel mensen samenkomen en waar beveiliging moeilijk is, zoals bussen, treinen, restaurants of dit soort kerstmarkten. "Dit is erg aantrekkelijk voor aanslagplegers."

Is een aanslag met een vrachtwagen te voorkomen? 'Alleen in theorie' - RTLNieuws.nl

Waarom een terrrorist zijn papieren zou laten liggen

In de vrachtwagen waarmee maandag op een kerstmarkt in Berlijn werd ingereden werden documenten van een verdachte gevonden. Waarom zou een terrorist ervoor kiezen zich op deze manier kenbaar te maken? Jelle van Buuren bespreekt in dit NOS artikel of het een indicatie is van een mogelijk verlangen naar martelaarschap, of gewoon een slordige fout.

Waarom neemt een terrorist zijn papieren mee? - NOS Nieuws

ID-papieren

Jelle van Buuren wijst erop dat in de vluchtauto van de aanslagplegers op het kantoor van het Franse satirische tijdschrift Charlie Hebdo ook ID-papieren van een dader werden gevonden. "We onderschatten soms hoe chaotisch zo’n aanslag kan verlopen. Er zou sprake zijn geweest van een vechtpartij met de Poolse chauffeur, waarbij het ID-bewijs kan zijn gevallen”, zegt Van Buuren.

Verdachte Berlijn was tijdje in beeld, klopjacht geopend - NRC

Verzamelen van informatie

In de Volkskrant zegt Jelle van Buuren dat bij een klopjacht zoals die op Amri alles draait om het verzamelen van informatie. "Het netwerk van Amri en zijn omgeving moet in kaart worden gebracht."

Bij klopjacht draait alles om informatie - de Volkskrant

Veel aanslagen worden voorkomen

In West-Europa wordt 95 procent van de aanslagen die worden voorbereid ook daadwerkelijk voorkomen. Dat zegt onderzoekster Willemijn Aerdts van de Universiteit Leiden. Aerdts is experte op het vlak van inlichtingendiensten. Vandaag zijn nog aanslagen verijdeld in Duitsland en Australië.

"95 procent van aanslagen in West-Europa verijdeld" - DeRedactie.be