Nieuwe methode voor het analyseren van metabolieten in biologische monsters

Analytisch chemicus en Veni-laureaat dr. Rawi Ramautar van de Universiteit Leiden ontwikkelde een nieuwe techniek voor het gevoelig en selectief analyseren van suikerfosfaten, nucleotiden en organische zuren in complexe biologische monsters. Het onderzoek werd onlangs gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift 'Electrophoresis'.

Onderzoekers van de Universiteit Leiden, onder leiding van dr. Rawi Ramautar, hebben recentelijk een nieuwe techniek ontwikkeld voor het gevoelig en selectief analyseren van suikerfosfaten, nucleotiden en organische zuren in complexe biologische monsters. De methode maakt gebruikt van capillaire zone electroforese (CZE) waarbij metabolieten in een waterig medium op basis van lading en grootte gescheiden worden onder invloed van een elektrisch veld. Isomeren (bijv. citroenzuur/isocitroenzuur en verscheidene suikerfosfaten) en isobaren (bijv. sucrose-6-fosfaat en trehalose-6-fosfaat) kunnen selectief gescheiden worden met de ontwikkelde CZE methode en vervolgens betrouwbaar gedetecteerd worden met massaspectrometrie (MS). Normaliter is de analyse van suikerfosfaten met MS een enorme uitdaging aangezien deze techniek niet in staat is om suikerfosaat-isomeren van elkaar te onderscheiden, onder andere omdat ze hetzelfde MS/MS spectra vertonen. Daarom  is een selectieve en efficiënte scheiding vooraf zeer gewenst.