LUMC'ers over obesitas, migraine en kanker in 'Lang zullen we leven'

Wist u dat genen een rol spelen bij het ontstaan van obesitas? En hoe zit het met migraine en kanker? Spelen genen hierbij ook een rol? Onderzoekers van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) vertellen er aankomende maand over in het RTL 4-programma ‘Lang zullen we Leven’.

Wondere wereld van het DNA

Hoe groot is de rol van onze genen bij veel voorkomende ziektes en aandoeningen?

Aan de hand van de ziektebeelden obesitas, migraine en kanker wordt u meegenomen in de wondere wereld van het DNA. DNA-onderzoek levert technieken op om ons dagelijks leven te verbeteren.

De eerste uitzending is nog te zien op zaterdag 10 maart om 11 uur. De tweede en derde respectievelijk op de zondagen 11 en 18 maart om 12 uur, met herhalingen op zaterdag 17 en 24 maart om 11.00.

Obesitas

In de eerste aflevering (al uitgezonden maar herhaald op zaterdag 10 maart) staat obesitas centraal. Professor Hanno Pijl (Endocrinologie) legt uit hoe obesitas ontstaat en hoe uw DNA hiermee te maken heeft, terwijl professor Ko Willems van Dijk (Humane Genetica) het belang van goede vetten bespreekt.

Migraine

Op zondag 11 maart geeft een drietal LUMC-deskundigen uitleg over migraine. Professor Arn van den Maagdenberg (Humane Genetica), dr. Gisela Terwindt en dr. Ron van Oosterhout (beiden Neurologie) vertellen wat migraine nu eigenlijk is en wat onderzoek hiernaar in de toekomst kan brengen.

Kanker

Aflevering drie heeft kanker als thema en is te zien op zondag 18 maart.

Nederlandse Genomics Initiatief

De serie is ontwikkeld voor het Nederlandse Genomics Initiatief (NGI). In dit tweede seizoen staan een aantal ziektebeelden centraal, die onderdeel zijn van het onderzoek van het Centre for Medical Systems Biology (CMSB). CMSB, geleid door professor Gert Jan van Ommen van het LUMC, is een van de centra dat participeert  in het NGI. CMSB-onderzoekers van het  VUmc en  ErasmusMC hebben ook meegewerkt aan de serie.