Ada Lovelace Distinguished Lecture Series

De Ada Lovelace Distinguished Lecture Series brengt excellente computerwetenschappers van over de hele wereld naar de Universiteit Leiden. De sprekers delen spannende ideeën en resultaten uit de voorhoede van de wetenschap.

Het Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS) organiseert tweemaal per jaar de Ada Lovelace-lezingen. Naast computerwetenschappers, alumni en studenten uit de computerwetenschappen is iedereen met een serieuze interesse in het veld uitgenodigd voor de lezingen. De lezingen worden aangekondigd via de e-maillijst LIACS Talks, waarin ook andere onderzoekspresentaties worden verspreid. U kunt zich abonneren op deze lijst via een mail naar dit adres.

Locatie Gorlaeus Gebouw
Tijdstip 14:00 - 15:15 uur, daarna Q&A*
Frequentie 2 keer per jaar
Voertaal Engels
Aanmelden ja
Bijzonderheden borrel na afloop

* Tenzij anders vermeld.

Over Ada Lovelace

Augusta Ada King-Noel, gravin van Lovelace (1815-1852) was een Engelse wiskundige en schrijfster. Meer dan een eeuw voordat de eerste universele computers werden gebouwd, bestudeerde Ada het ontwerp van Charles Babbage voor een mechanische algemene computer, de Analytical Engine. Zij was de eerste die zich realiseerde dat een dergelijke machine toepassingen had die verder gingen dan wiskundige berekeningen en creëerde het eerste algoritme ooit, dat deze machine kon uitvoeren. Om deze reden wordt Ada Lovelace vaak beschouwd als de eerste die het volledige potentieel van een computermachine zag en als de eerste computerprogrammeur.

Ada werd vanaf jonge leeftijd grondig getraind in wiskunde en geloofde dat intuïtie en verbeelding van cruciaal belang waren voor een effectieve toepassing van wiskundige en wetenschappelijke concepten. Ook deed ze graag onderzoek naar hoe individuen en de samenleving technologie gebruiken als een middel om samen te werken.

De LIACS Distinguished Lecture Series is vernoemd naar Ada als erkenning van de vele manieren waarop haar denken en zienswijze een voorbode was van onze huidige tijd met geavanceerde berekeningen.