Onderzoeksproject

Afgeleid eten en compensatiemechanismen

Een onderzoek naar de invloed van afgeleid eten op consumptiebeleving en het consumptiegedrag.

Looptijd
2013 - 2028
Lotte van Dillen
Financiering
NWO NWO
LUF (Den Dulk Moerman Fonds)
ODISSEI LISS fonds
The Gratama Stichting

We hebben veel aan ons hoofd en eten en drinken vaak voor de televisie, in de auto of achter de computer. Tegelijkertijd worden onze eetgewoonten ongezonder en nemen obesitas en diabetes toe in de bevolking. Dit project test deze relaties door te onderzoeken hoe afleiding onze eet- en drinkgewoonten en metabole dynamiek beïnvloedt, en of mensen compensatiegedrag vertonen wanneer hun consumptie-ervaringen achterblijven bij hun verwachtingen.

Doelstelling

Het doel van dit project is om de relatie tussen de consumptiebeleving en het consumptiegedrag te onderzoeken. Komt de consumptiebeleving in het gedrang wanneer mensen worden afgeleid, bijvoorbeeld wanneer ze multitasken? Compenseren mensen suboptimale consumptie-ervaringen door meer (frequent) te consumeren? En hoe beïnvloedt dit somatosensorische en metabolische processen?

Aanpak

Deze onderzoekslijn benut een variatie aan methodes, van neuroimaging van smaakverwerking en real-time bloedglucosemonitoring tot smartphone-based approach/avoidance metingen, longitudinale experience sampling en citizen science.

In ons onderzoek hechten wij waarde aan Open Science. We registreren onze primaire hypotheses vooraf en delen onze data, statistische scripts en materialen waar mogelijk. We publiceren ons werk Open Access.

Meedoen?

Heeft u belangstelling om mee te doen? Neem dan contact op met Marina Hanssen: m.a.h.hanssen@fsw.leidenuniv.nl.

Beurzen en prijzen