Onderzoeksproject

Stille wateren hebben diepe gronden

Op 18 januari is de studie ‘Stille wateren hebben diepe gronden – Een analyse van de inkomensverdeling en haar determinanten over de afgelopen veertig jaar’ verschenen. Op deze website kunnen de studie en het achterliggend cijfermateriaal geraadpleegd worden.

Egbert Jongen
Financiering
Federatie Nederlandse Vakbond (FNV) Federatie Nederlandse Vakbond (FNV)

Stille wateren hebben die gronden

Het beeld van de Nederlandse inkomensverdeling is er een van trendmatige groei en relatief stabiele inkomensverhoudingen (zie bijvoorbeeld de studie ‘Inkomen verdeeld: trends 1977-2019’). Op verzoek van de FNV hebben Heike Vethaak en Egbert Jongen van de Universiteit Leiden nader onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van de inkomensverdeling en de factoren die daar een bepalende rol in hebben gespeeld. In hoeverre is de toename van inkomen vooral het gevolg van harder werken en hoe zijn de vermeende stabiele inkomensverhoudingen te rijmen met de grote wijzigingen op de arbeidsmarkt en in de samenstelling van huishoudens? Uit de analyse blijkt dat onder de vermeende stille wateren van de inkomensverdeling diepe gronden schuilgaan.

Rapport

Het rapport 'Stille wateren hebben diepe gronden, een analyse van de inkomensverdeling en haar determinanten over de afgelopen veertig jaar' is hier te downloaden.

Data

Het achterliggend cijfermateriaal van de figuren en de tabellen is hier te downloaden.

Presentatie

De presentatie gegeven door Egbert Jongen op 18 januari op de Wijnhaven is hier te downloaden.