Onderwijswetenschappen
Over de opleiding
Het programma van de Masterspecialisatie Onderwijswetenschappen bestaat uit vier inhoudelijke vakken, die zijn opgezet om intensief en persoonlijk contact met de docent en medestudenten mogelijk te maken. Gezamenlijk weerspiegelen deze vakken de multidisciplinaire insteek van het programma. De vakken volgen namelijk een opbouw van een focus op de fundamentele processen in het lerende kind, naar leer- en onderwijsprocessen in de klas, naar een bredere blik op onderwijsinterventies en -innovaties. In de inhoudelijke vakken worden de volgende onderwerpen behandeld:
- Neurocognitieve mechanismen die ten grondslag liggen aan leren en schoolse vaardigheden
- Psychologische perspectieven op onderwijs en de implicaties voor instructie en toetsing
- Digitale aspecten van onderwijs
- Het gebruik van data om effectief onderwijs vorm te geven, speciaal voor kinderen met leer- en gedragsproblemen
- Een kritisch analyse van actuele onderwijsinnovaties en interventies in de bredere maatschappelijke context
Naast de inhoudelijke vakken krijg je een vak over onderzoeksmethoden en statistiek. Ook loop je stage en doe je een masterproject.
Stage
In de stage ga je je kennis, vaardigheden en kritische houding toepassen in het werkveld van onderwijs en leren. Zo krijg je de kans te oefenen voor en je voor te bereiden op een toekomstige functie in dit werkveld. Ook krijg je een beeld van de verschillende functies die mogelijk zijn.
Er zijn veel verschillende mogelijkheden voor een stage bij een bedrijf of instelling die zich bezighoudt met leren en ontwikkelen. Instellingen waar je stage kan lopen zijn bijvoorbeeld educatieve uitgeverijen, musea, schoolbesturen, de professionaliseringsafdeling binnen een bedrijf, toetsontwikkelaars, het ministerie van OCW of de Inspectie van het Onderwijs. Voorbeelden van stageopdrachten zijn het ontwikkelen en evalueren van lesmateriaal, het ontwikkelen van handreikingen en adviezen van leraren of het leveren van een bijdrage aan landelijke beleidsontwikkeling.
Er is veel aanbod van stageplekken en ook ruimte om zelf een instelling te benaderen voor een passende stage. Studenten hebben daarom in het algemeen geen moeite om een stageplek voor Onderwijswetenschappen te vinden.
Mireille Dees
Programmamedewerker Kennisdeling Funderend Onderwijs
Het leukste onderdeel van de master vond ik de praktijkstage. Ik liep stage bij een schoolbestuur en werkte aan een project waarin we vragen van leraren ophaalden en beantwoordden met inzichten uit onderzoek. Er was veel ruimte om te experimenteren, gesprekken te voeren met schoolleiders en congressen te bezoeken. Daar groeide mijn interesse in hoe onderzoek de praktijk kan versterken, iets waar ik me nog elke dag mee bezighoud.
Ik werk als Programmamedewerker Kennisdeling Funderend Onderwijs bij het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Samen met onderzoekers en andere experts maak ik themapagina’s en leidraden voor onderwijskennis.nl. Met deze website maken we kennis uit onderwijsonderzoek toegankelijk voor leraren door per thema op te schrijven wat werkt (of niet werkt) in de klas. Daarnaast geef ik één dag per week gymles op een basisschool als vakleerkracht bewegingsonderwijs.
Mijn werkweek is afwisselend en speelt zich vooral af op ons kantoor in Den Haag. De ene dag beoordeel ik teksten van onderzoekers en werk ik samen met hen en redacteuren om de inhoud te verbeteren. Een andere dag plaats ik een nieuwe themapagina online door het in te voeren in de website of organiseer ik bijeenkomsten. In die bijeenkomsten ga ik samen met onderzoekers in gesprek met leraren en schoolleiders over welke kennis helpt om een onderwijsthema goed toe te kunnen passen in hun eigen praktijk.
Een master kiezen vond ik destijds lastig. Tijdens mijn opleiding tot gymleerkracht (HALO) wist ik al dat ik niet fulltime in de gymzaal wilde staan. Ik zocht meer verbreding en was vooral geïnteresseerd in vragen als: Hoe verbeteren we de kwaliteit van onderwijs? Via een pre-mastertraject ben ik terechtgekomen bij de masterspecialisatie Onderwijswetenschappen. Deze opleiding bood een brede blik op het onderwijs én veel verschillende stageplekken. Niet alleen binnen het onderwijs, maar ook daarbuiten bij bijvoorbeeld de educatie-afdeling van allerlei organisaties. Dat sprak me aan, omdat ik daardoor een ruimere baankeuze verwachtte. Ik vond dat een belangrijke factor toen ik mijn master koos.
Het leukste onderdeel van de master vond ik de praktijkstage. Ik liep stage bij een schoolbestuur en werkte aan een project waarin we vragen van leraren ophaalden en beantwoordden met inzichten uit onderzoek. Er was veel ruimte om te experimenteren, gesprekken te voeren met schoolleiders en congressen te bezoeken. Daar groeide mijn interesse in hoe onderzoek de praktijk kan versterken, iets waar ik me nog elke dag mee bezighoud.
Renate van Zoelen
Beleidsmedewerker OCW
Tijdens mijn eindstage ontdekte ik hoe je met een net wat andere inzet van leermiddelen meer en betere leerervaringen kon realiseren bij kinderen. Vanuit de master liep ik stage op het ministerie en ben ik daar vervolgens blijven werken.
Mijn studieleven begon met de Academische Pabo aan de Universiteit Leiden. Tijdens mijn eindstage ontdekte ik hoe je met een net wat andere inzet van leermiddelen meer en betere leerervaringen kon realiseren bij kinderen. Waar vrijwel al mijn studiegenoten kozen voor een pedagogische master, wilde ik verder leren over dat principe ‘leren’. Daar was de master Onderwijswetenschappen perfect voor! Enerzijds deed ik meer en verdiepende kennis op over hoe je leren en ontwikkelen van individuen in een schoolse context beter kan ondersteunen. Anderzijds leerde ik hoe je deze onderwijskundige principes kan doorvertalen naar bredere groepen en organisaties in niet-schoolse settings, zoals het ministerie van OCW. Vanuit de master liep ik stage op het ministerie en ben ik daar vervolgens blijven werken.
Samenvattend bestaat mijn werk uit het (door)ontwikkelen en monitoren van beleid op vraagstukken rondom o.a. burgerschapsonderwijs en holocausteducatie. Het is mijn taak om beleidsplannen te bedenken, die concreet en uitvoerbaar zijn in de praktijk, aansluiten bij de behoeften in het onderwijsveld en ook nog passen bij de politieke wensen van dat moment. Om tot zo’n beleidsplan te komen, verdiep ik me in literatuur, praat ik met experts binnen en buiten het ministerie van OCW, bezoek ik scholen en breng ik met collega’s complexe vraagstukken terug tot behapbare oplossingsrichtingen. Daarnaast speelt de politiek een grote rol en ren ik geregeld naar de Tweede Kamer om de minister te ondersteunen.
Tijdens de master Onderwijswetenschappen heb ik veel kennis over implementatieprocessen opgedaan. Die kennis zet ik nu in om de implementatie tussen de ontwikkeling van onderwijsbeleid en de uitvoering daarvan in de onderwijspraktijk te verbeteren. Daarnaast heb ik door de master inzicht gekregen in de manieren waarop mensen het beste leren; dat gebruik ik in mijn werk om bijvoorbeeld overleggen efficiënter te laten verlopen en op creatieve wijze het beste in mezelf en dat van collega’s naar boven te halen.
Wat ik studiekiezers zou willen meegeven is om ervan bewust te zijn dat leren op elke plek in de maatschappij gebeurt en je met de master Onderwijswetenschappen ontzettend veel kanten op kan.
Masterproject
Wij vinden het belangrijk dat je tijdens het masterproject je onderzoeksvaardigheden verder kunt ontwikkelen en verfijnen. Het onderwerp van je project hoeft niet direct aan je specialisatie gerelateerd te zijn, maar je onderzoeksvraag dient wel te vallen binnen het brede vakgebied van Education and Child Studies. Wij verwachten dat onze studenten deze brede belangstelling met ons delen. Voor ons staat centraal dat je leert over het onderzoeksproces en jezelf uitdaagt om nieuwe inzichten en kennis te verwerven.
Studenten kunnen kiezen uit meerdere projecten, en wij doen ons best om studenten zoveel mogelijk te plaatsen bij hun voorkeursopties. Ongeacht het project waar je aan wordt toegewezen, begeleiden wij je in je leerproces. Twijfel je over het proces? Het vak Practice of Empirical Research bereidt je hier goed op voor. Daarnaast zijn er binnen de universiteit diverse ondersteunende voorzieningen beschikbaar.
Voltijdsprogramma spreiden
Dit is een voltijdse master. Mocht je de studie over een langere periode willen verdelen, dan mag dit wel. We raden studenten die dit willen aan om de stage aan het eind van het programma te doen. De studieadviseur denkt graag met je mee.