Onderwijswetenschappen
De masterspecialisatie Onderwijswetenschappen biedt studenten de nieuwste inzichten in hoe individuen zich ontwikkelen en leren, en hoe onderwijs kan worden geoptimaliseerd zodat het ieder individu bereikt. Studenten oefenen met het vertalen van de implicaties van dit onderzoek naar onderwijspraktijken, waaronder instructie, sociale interactie en toetsing. Omdat leren en onderwijs geen ‘one-size-fits-all’-fenomenen zijn, is er ruime aandacht voor individuele verschillen tussen kinderen.
Onderdeel van
Onderwijswetenschappen is een van de specialisaties binnen de masteropleiding Education and Child Studies die je kunt volgen aan de Universiteit Leiden.
Deze specialisatie biedt een unieke multidisciplinaire benadering: je bestudeert leerprocessen van kinderen vanuit cognitief-psychologisch, sociaal-emotioneel en neuro-ontwikkelingsperspectief. Naast deze multidisciplinaire focus op onderwijs en het lerende en zich ontwikkelende kind, besteedt het programma ook aandacht aan de invloed van de sociale en educatieve omgeving, waaronder leraren. Je oefent met kritisch reflecteren vanuit verschillende, soms tegengestelde, (theoretische) invalshoeken.
De kern van het programma is dat de masterstudent een kritische houding ontwikkelt ten opzichte van onderzoek en praktijken op het gebied van leren en onderwijs, evenals de vaardigheden die nodig zijn om de kloof tussen theorie, onderzoek en onderwijspraktijk te overbruggen.
Onderwijswetenschappen behandelt vragen zoals:
-
Wat is de relatie tussen hersenontwikkeling, cognitieve ontwikkeling en leren?
-
Hoe leren kinderen begrijpen wat zij lezen?
-
Hoe beïnvloedt hedendaags wiskundeonderwijs de rekenstrategieën van kinderen?
-
Hoe kunnen leraren de motivatie van kinderen voor school versterken door hun behoeften te ondersteunen?
-
Hoe kunnen leraren hun onderwijs afstemmen op de behoeften van kinderen met verschillende sociaal-culturele achtergronden?
-
Hoe kunnen leraren effectieve, geïndividualiseerde programma’s opstellen op basis van voortdurende voortgangsmonitoring?
-
Wat zijn de beloftes en uitdagingen van digitale onderwijstoepassingen?
-
Wat zijn de achtergronden, betekenissen en gevolgen van actuele onderwijsinnovaties?
Voor wie is deze specialisatie bedoeld?
Deze specialisatie past bij jou als je een expert wilt worden in leerprocessen en in de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling binnen onderwijscontexten. Centraal in het programma staat de multidisciplinaire benadering: je bestudeert onderwijscontexten en leerprocessen van kinderen en jongeren vanuit cognitief-psychologisch, sociaal-emotioneel en neurowetenschappelijk perspectief. Daarnaast is er aandacht voor maatschappelijke en groepsprocessen en de implicaties daarvan voor individuen.
Je leert kritisch nadenken over onderwijscontexten en de ontwikkeling van kinderen en jongeren op basis van recente theoretische kennis en empirisch onderzoek. Na afronding van het programma ben je in staat onderwijskundig relevant onderzoek te doen en onderwijspraktijken en onderwijsinnovaties te evalueren op basis van evidence en wetenschappelijk gefundeerde argumenten. Je herkent de veelheid aan perspectieven die er bestaan en kunt beargumenteren waarom je bepaalde keuzes maakt.
Het programma biedt je de brede ervaring die nodig is om te kunnen werken in uiteenlopende onderwijscontexten, waaronder scholen, musea, beleidsorganisaties, onderwijsontwerp en onderwijskundig advies.
Let op: wil je als leraar in Nederland aan de slag? Dit programma bereidt daar niet op voor en kwalificeert je daar ook niet voor.
On campus onderwijs
Ons onderwijs vindt on campus plaats en niet online. Je wordt opgeleid voor een sociaal beroep, waarin interacties met kinderen, ouders, opvoeders, leraren, organisaties, beleidsvoerders en teamgenoten centraal staan. Wij zijn ervan overtuigd dat je deze sociale vaardigheden het best ontwikkelt door tijdens je opleiding contact te hebben met docenten en medestudenten; elkaar te ontmoeten. Zo leer je samenwerken en jouw eigen rol binnen die samenwerking bepalen. Daarnaast werk je ook aan andere belangrijke competenties, zoals je vermogen om direct “live” informatie te halen uit colleges, werkgroepen en gesprekken. We verwachten daarbij professioneel gedrag waarbij je niet alleen je eigen perspectief in beschouwing neemt, maar ook het perspectief van de ander, zoals je docent, medestudent of participant. Al deze vaardigheden kun je later toepassen in je beroep als pedagoog.