Academische Pabo (BSc&BEd)
Studieprogramma
Vanaf het eerste tot en met het laatste jaar loop je stage op de basisschool. Als toekomstig academisch leerkracht werk je aan de ontwikkeling van je professionele vaardigheden en theoretische kennis.
Een aantal universitaire vakken uitgelicht
Opvoeding, onderwijs en hulpverlening: alle terreinen waarop pedagogen werken en onderzoek doen, komen aan bod. Wat gebeurt er tijdens de opvoeding, wat kan daarbij misgaan en hoe komt dat? Waarom hebben sommige kinderen leerproblemen en andere niet? Je bestudeert de verklaringen die onderzoek naar deze vragen heeft opgeleverd. Je leert hoe je die kunt vertalen naar bruikbare adviezen voor ouders, kinderen, scholen en andere organisaties.
Van pasgeborene tot kind en van volwassene tot oudere: een mens ontwikkelt zich emotioneel, sociaal, motorisch, intellectueel en lichamelijk in elke fase. Een kleuter leert bijvoorbeeld schrijven en rekenen, maar ook initiatieven ontplooien. Een basisschoolleerling ontwikkelt zijn zelfvertrouwen en leert te denken in logische relaties.
Opvoeden is een morele plicht. (Professionele) opvoeders moeten echter ook werken volgens voorgeschreven procedures en in wettelijke kaders. In dit vak maak je kennis met het civiele jeugdrecht (o.a. ouderschap, voogdij, afstamming), het jeugdstrafrecht (straffen en maatregelen) en het administratief jeugdrecht (wet op de jeugdhulpverlening).
In het eerste jaar is er op de pabo veel aandacht voor kennis en vakdidactiek. Ook krijg je onderwijskundig/didactische trainingen, gericht op je functioneren in de onderwijspraktijk.
Je krijgt les in:
- taal
- rekenen
- schrijven
- mens & wereld
- kunstzinnige oriëntatie
- filosofie
- Engels
Het pabo-gedeelte van de Academische Pabo is vooral gericht op het ontwikkelen van inhoudelijk en didactisch vakmanschap in de vakken op de basisschool. Je doet kennis op over het ontwerpen van onderwijs dat aansluit bij de verschillende talenten, interesses en niveaus van de leerlingen. Daarbij leer je niet alleen leerstof over te brengen, maar ook hoe je kinderen in een actieve leerrol brengt.
Ook ontdek je hoe je leersituaties verrijkt, zodat kinderen nieuwsgierig wordenen zelf op onderzoek uitgaan. Verder komt de pedagogische rol van de leerkracht aan de orde. Je verdiept je in de vraag hoe je kunt zorgen voor een veilige en uitdagende leeromgeving. Je leert hoe je – aanvullend op de rol van de ouders – jouw rol als opvoeder kunt invullen.
De kennis die je op de pabo en bij Pedagogische Wetenschappen opdoet, leer je meteen in de praktijk toe te passen: anaf de eerste week loop je stage in het basisonderwijs. Verspreid over de opleiding maak je kennis met onder-, midden en bovenbouw van de school.
Tutoraat
Verder vormt het tutoraat een belangrijk onderdeel van je opleiding. Onder begeleiding van twee vaste tutoren: één
van de pabo en één van de universiteit - ontwikkel je tijdens de tutoraats- en studiewerkgroepbijeenkomsten professionele, academische en studievaardigheden. Ook wordt hier veel aandacht besteed aan het in verband brengen van de wetenschappelijke inzichten die je opdoet met de onderwijspraktijk. Je hebt veel contacturen en daarnaast maak je thuis nog opdrachten, bereid je je voor op colleges en studeer je voor tentamens. De Academische Pabo neemt 40 uur per week in beslag.
De week van Ruben Dingemanse
Student Academische Pabo

'Om 7 uur gaat de wekker. Ik ontbijt en zoek mijn spullen bij elkaar. Om 8.20 neem ik de trein naar Leiden, zodat ik op tijd ben voor mijn college op de uni.
Kwart over 9 hebben we een hoorcollege Leerproblemen. Na afloop ga ik met studiegenoten lunchen in de kantine van de faculteit. Morgen is mijn stagedag en vandaag gebruik ik de tijd tussen de colleges om het een en ander voor te bereiden. In de mediatheek van de Hogeschool zijn alle lesmethodes die basisscholen gebruiken makkelijk op te zoeken.
We hebben 15:00u vaardigheidstraining, ook wel tutoraat. Hier leren we hoe we de kennis van de universiteit kunnen toepassen in de praktijk. Vandaag hebben we het over motivatie bij leerlingen.
Aan het einde van de middag gaan we met mijn klas in Den Haag eten. Vandaag was dat in een tapasrestaurant, maar sushi is onze favoriet. Een groot deel van de gesprekken gaat over stage en we wisselen ideeën uit voor het lesgeven.
Eenmaal thuis bereid ik mijn laatste lessen voor. Morgen moet ik de hele ochtend voor de klas staan, dus ik ga lekker vroeg, rond half elf, slapen.'