Nieuws
-
Citizen science op de basisschool25 november 2022Op woensdag 9 november vond het landelijke citizen science project ‘Alle Scholen Verzamelen’ plaats. In dit project van de nationale Wetenschapsknoopp...
-
Democratisch onderwijs op Vietnamese scholen11 november 2022Tinh Le (Phd bij het ICLON) deed onderzoek naar de invloed van de confucianistische cultuur en socialistische overtuigingen op de opvattingen van dive...
-
Perspectieven, interesses, leerprogressies: onderwijsonderzoek bij het ICLON21 oktober 2022In het wetenschappelijk onderzoek van het ICLON komen diverse aspecten van onderwijs aan bod. De onderzoekers zijn altijd geïnteresseerd in de vraag: ...
-
Meer begrip door in gesprek te gaan: de invloed van peer-educators op denken over LHBT-leeftijdgenoten09 september 2022Door de inzet van peer-educators krijgen leerlingen meer kennis en bewustzijn over, en soms ook een positievere houding tegenover over LHBT-leeftijdge...
-
‘Onderwijsonderzoek kan het hoger onderwijs echt verbeteren’15 augustus 2022De nieuwe hoogleraar onderwijswetenschappen bij het ICLON, Roeland van der Rijst, wil zich ervoor inzetten dat de uitkomsten van onderzoek naar hoger ...
-
Lessen van de pandemie vanuit studentperspectief14 juni 2022
Marit Kruisdijk volgt de masteropleiding ‘Crisis and Security Management’, werkt als Persoonlijk Assistent van de Leraar (PAL) op het Heldring College...
-
Met vakdidactische bouwstenen blijft lesgeven interessant10 juni 2022Docenten moeten een balans vinden tussen routine en vernieuwing van hun onderwijsrepertoire. Eveline de Boer (promovendus bij het ICLON) onderzocht ho...
-
Een wandeling door een doolhof: het meten van interactie tussen studenten08 april 2022Wat moet er gemeten worden in het onderzoek naar interactie tussen studenten en hoe kan dit het beste worden gedaan? Irena Galikyan (promovendus bij h...
-
Samenwerkend leren in conservatoriumonderwijs: katalysator voor innovatie28 maart 2022Welke vormen van samenwerkend leren bestaan er al in het conservatoriumonderwijs en hoe kunnen dergelijke vormen worden geïmplementeerd? Dit is het on...
-
StudentinzetopSchool wint Prijsvraag kansrijke interventies11 maart 2022De effectiviteit van het inzetten van studenten in het voortgezet onderwijs bij het wegwerken van onderwijsachterstanden gaat op grote schaal wetensch...
-
Hoe verbeter je het toekomstperspectief van risicojongeren08 november 2021Hoe kunnen mentoren en sociaal werkers de beroepsidentiteit van risicojongeren stimuleren en daarmee hun toekomstperspectieven verbeteren? Dat onderzo...
-
Motivatie heeft geen invloed op de onderwijskwaliteit15 juni 2021Xin Zhang, promovendus bij het ICLON, deed onderzoek naar de relatie tussen leermotivatie van docenten en de kwaliteit van hun onderwijs. Promotie op ...
-
De integratie van technologie in onderwijs15 juni 2021Jingxian Wang, promovendus bij het ICLON, onderzocht de integratie van technologie in het primair en voortgezet onderwijs. Promotie op 6 juli.
-
Leerlingen thuis toch bij de les31 mei 2021Lesgeven in de klas, waarbij één of meerdere leerlingen niet aanwezig zijn, maar de les op hetzelfde moment online volgen, dat is hybride virtueel ond...
-
Wat stimuleert leren en samenwerking van docenten?03 mei 2021In het voortgezet onderwijs wordt samenwerking door docenten ingezet om de professionele ontwikkeling van docenten te bevorderen. In haar proefschrift...