Universiteit Leiden prominent aanwezig in serie ‘De Gouden Eeuw’

Leidse onderzoekers en collecties zijn prominent aanwezig in de televisieserie ‘De Gouden Eeuw’, een nieuwe documentaireserie van de NTR/VPRO. Vijf Leidse historici vertellen over de geschiedenis van deze roemruchte periode. Ook gebouwen en archiefstukken van de universiteit komen veelvuldig in beeld.

Senaatskamer

In de tweede aflevering (18 december) staat de stad Leiden centraal. De Leidse historicus Leo Lucassen vertelt over de bloei van de Hollandse steden en de rol die immigranten hierin speelden. Leiden was aan het eind van de 17e eeuw de tweede stad van de Nederlanden geworden. Lucassen bespreekt de geschiedenis terwijl hij met presentator Hans Goedkoop door de stad wandelt. In de Senaatskamer van het Academiegebouw gaat hij in op de ontwikkeling van de universiteit.

Infuus

Lucassen was aangenaam verrast toen de televisiemakers hem benaderden. ‘De Universiteit van Amsterdam heeft ook veel expertise in huis met het Centrum voor de Studie van de Gouden Eeuw, maar de stad Leiden bood een mooie casus voor de televisiemakers. De universiteit was destijds nog een stuk internationaler dan tegenwoordig. Een groot deel van de staf en de studenten kwam uit het buitenland. En dat gold ook voor de stad. Leiden lag permanent aan het infuus van migranten die voor groei en bloei zorgden.’ Dat inzicht kan volgens hem helpen om het huidige debat over de gevolgen van migratie ook op een positieve manier in te steken.

Universiteitsbibliotheek

Lucassen heeft ‘zijn’ aflevering nog niet gezien. ‘Ik hoop dat het interview in de Senaatskamer er niet uit is geknipt.’ In de eerste aflevering (uitgezonden op 11 december) gaf zijn collega, de historica Judith Pollman, haar visie op het identiteitsvormingsproces van de Nederlanden. In volgende afleveringen van deze dertiendelige serie komen ook de Leidse historici Erika Kuijpers, Simon Groenveld en Justyna Wubs-Mrozewicz aan het woord. Daarnaast toont de serie archiefstukken uit de collectie van de Universiteitsbibliotheek.

De tweede aflevering wordt uitgezonden op dinsdag 18 december 20:25 uur op Nederland 2.

(14 december 2012, LvP)