Symposium over moderne hekserij

Wat zijn heksen en wat is hun rol binnen de samenleving? Dat zijn kernvragen van het symposium 'Hekserij in Holland' van het Leids Instituut voor Godsdienstwetenschappen op 12 april. Twee heksen treden op als gastsprekers. En nee, ze komen niet op een bezemsteel.

Sprekers

Het pentagram, de vijpuntsster, is een belangrijk symbool binnen de wicca-religie.

De eerste gastspreker is Morgana, wicca-hogepriesteres en International Coordinator van de Pagan Federation International. Ze spreekt over traditionele wicca en de geschiedenis van moderne hekserij. De tweede spreker, Miranda Huivenaar, is begonnen met een promotieonderzoek over Asatru in Nederland. Zij vertelt over haar ervaring met niet-traditionele vormen van hekserij.

Negatief beeld door sprookjes

Moderne heksen zijn niet alleen ‘wijze vrouwen’ of ‘boze tovenaren’ die mensen met spreuken betoveren. “In de middeleeuwen in Europa geloofde men dat heksen aanbidders waren van de duivel. Deze negatieve connotatie die de meeste mensen in Europa en Amerika met heksen hebben, is te danken aan sprookjes”, zegt Markus Davidsen, organisator van het symposium en docent bij het Leids Instituut voor Godsdienstwetenschappen (LIG) in het Leidsch Dagblad.

Wicca

Moderne hekserij is een betrekkelijk jonge, alternatieve religieuze stroming. Wicca is de belangrijkste variant en kwam op in de jaren ’50 in Engeland. “Volgens de wicca waren heksen in werkelijkheid leden en aanbidders van een vruchtbaarheidsreligie, evenals van de godin en de gehoornde god, die door zijn uiterlijke kenmerken werd verward met de duivel”, licht Davidson in het Leidsch Dagblad toe. “De volgelingen beschouwen zichzelf als priesters en priesteressen en door middel van groepsrituelen trachten ze met de kracht van deze goden genezing en groei te stimuleren. De wiccarituelen worden als magisch beschouwd en magie is ook een vorm van religie. Het gaat dus om individuen die magie uitoefenen met hun eigen spirituele groei als doel”, aldus Davidson.

Asatru

Asatru is een geloofssysteem gebaseerd op de prechristelijke Germaanse mythologie. Het is een nieuwe religieuze beweging van mensen die proberen het oude Germaanse heidendom voort te zetten. Huivenaar onderzoekt waarom deze beweging op zoek gaat naar haar etnische wortels en welke processen in de samenleving hierbij een rol spelen.

Van gastlezingen naar symposium

Het symposium is een initiatief van het LIG en valt binnen het vak Nieuwe Religieuze Bewegingen en New Age. In dit onderdeel van de bacheloropleiding Wereldgodsdiensten stellen studenten nieuwe religies als scientology, new age en wicca ter discussie. Door grote interesse onder studenten en mensen van buiten de opleiding, besloot het LIG het oorspronkelijk idee van een avondje gastlezingen “om te toveren” tot een symposium.

Symposium Hekserij in Holland
12 april 2012