Universiteit Leiden

nl en

Onderzoeksproject

Religiewetenschappelijke Vakmethodiek

In het Comenius-project ‘Religiewetenschappelijke Vakmethodiek’ ontwikkelen Markus Davidsen en Michaël van der Meer nieuwe werkmethoden voor het analyseren van religieuze teksten en rituelen.

Contact
Markus Davidsen
Financiering
NRO Comeniusprogramma

Het project

Het project “Een religiewetenschappelijke vakmethodiek voor de lerarenopleiding godsdienst/levensbeschouwing” was een Comenius Teaching Fellows-project, gesubsidieerd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Comenius-projecten hebben tot doel vernieuwingsimpulsen te geven aan het hoger onderwijs. In ons project hebben we onderwijsmateriaal over onderzoek naar religieuze teksten en rituelen in de klas ontwikkeld voor gebruik op de lerarenopleidingen godsdienst/levensbeschouwing. Een deel van het materiaal is bedoeld voor (toekomstige) docenten; een ander deel van het materiaal betreft voorbeelden van werkvormen die direct inzetbaar zijn in het voortgezet onderwijs. Het project liep van augustus 2023 t/m januari 2025.

Team

Projectleider: Markus Davidsen
Projectmedewerker: Michaël van der Meer
Klankbordgroep: Gijs van Gaans (UvA), Vera van Jaarsveld (RU) en Gerard Wiegers (UvA)
Studenten: Max Farasat en Eveline van Rijn

Materiaal

Het materiaal dat we tijdens het project ontwikkelen stellen we tot beschikking volgens de CC BY 4.0 licentie. Gebruikers zijn vrij om het materiaal te gebruiken, verspreiden en aan te passen, zolang de naam van de maker(s) vermeld word(t)(en). We werken er momenteel aan om het materiaal integraal uit te geven als boek dat zowel digitaal beschikbaar is als ook in gedrukte vorm kan worden gekocht.

Een vakdidactiek voor onderzoek naar religieuze teksten en rituelen in de klas

Onderwijsmateriaal over religieuze teksten

Theorie en onderwijsmateriaal over religieuze rituelen

  • Hoofdstuk 4. Stadia in de religiegeschiedenis. Overzicht van de vijf stadia van de evolutie van religie (tribale religie, archaïsche religie, axiale religie, moderne religie, laatmoderne religie)Voor elk stadium worden de belangrijkste kenmerken beschreven, en zijn representatieve mythen en rituelen gekozen die in het onderwijs op de docentenopleidingen en in het voortgezet onderwijs behandeld kunnen worden a.d.h.v. de analysemodellen van het project (Markus Altena Davidsen).
  • Hoofstuk 5. Religieuze rituelen: Theorie voor docenten. Biedt achtergrondkennis voor vo-docenten over de eigenaard, structuur, betekenis en functie van religieuze rituelen en vakdidactische reflecties op onderwijs over rituelen (Markus Altena Davidsen).
  • Hoofstuk 6. Rituelen van het christendom: curriculum-opdracht voor studenten. Voor eerste- en tweedegraadsstudenten. Opdracht voor de selectie van rituelen voor een verdiepende lessenserie over rituelen van het christendom (Markus Altena Davidsen).

Overzichten van primaire en secundaire bronnen

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.