Eredoctoraat toegekend aan Professor Ann Skelton door University of Strathclyde

De Faculteit der Rechtsgeleerdheid deelt met trots mee dat Professor Ann Skelton, hoogleraar Kinderrechten in een duurzame wereld en voorzitter van het Kinderrechtencomité van de Verenigde Naties, een eredoctoraat is toegekend door de University of Strathclyde. Deze prestigieuze erkenning is een eerbetoon aan Professor Skeltons bevordering van kinderrechten en een erkenning van haar grote academische en maatschappelijke impact in de wereld.

Professor Skelton, de huidige opleidingsdirecteur van de Engelstalige Master Advanced Studies in International Children’s Rights (LL.M.), heeft haar carrière toegewijd aan de belangenbehartiging van de rechten en bescherming van kinderen. Haar uitgebreide onderzoek en onderwijs gaan in op verschillende aspecten van internationale kinderrechten.

De University of Strathclyde, bekend om haar toewijding aan academische uitmuntendheid en onderzoek gedreven oplossingen, heeft Professor Skelton gekozen wegens haar baanbrekende werk. Deze accolade dient als bewijs van haar invloedrijke onderzoek, innovatieve aanpakken en haar standvastige toewijding aan het bevorderen van kinderrechten wereldwijd.

De bijdragen van Professor Skelton hebben een grote invloed gehad op het gebied van kinderrechten, beleidskaders gevormd en juridische vakmensen wereldwijd geïnspireerd. Haar onderzoek heeft aandacht gegeven aan cruciale kwesties over de bescherming van kinderen, het versterken van de stem van kinderen en het aanpakken van de complexe uitdagingen waarmee kinderen worden geconfronteerd. Gedurende haar hele carrière heeft Professor Skelton het voortouw genomen om de rechten van kinderen te verdedigen. Haar expertise en toewijding hebben geleid tot de ontwikkeling van baanbrekende juridische benaderingen, die prioriteit geven aan het welzijn en de emancipatie van kinderen.

Professor Jennifer Davidson, Executive Director van de Institute for Inspiring Children’s Futures, en het Inspiring Children’s Futures Doctoral Research Centre van de University of Strathclyde, alsook de erepromotor van Professor Skeltons eredoctoraat, uitte haar bewondering en deelde het volgende: ‘De bijdragen van Professor Skelton op het gebied van kinderrechten zijn werkelijk buitengewoon. Haar onderzoek en belangenbehartiging hebben niet alleen het discours gevormd, maar ook het beleid en de praktijk beïnvloed en ervoor gezorgd dat de rechten van kinderen worden gehandhaafd en beschermd. Het is een voorrecht om haar te eren met deze prestigieuze doctoraat.’

Professor Ann Skelton en Professor Ton Liefaard op de dag van de ceremonie

Professor Ton Liefaard, die de UNICEF-leerstoel Kinderrechten bekleedt in Leiden en hoofd is van de afdeling Jeugdrecht, looft Professor Skeltons prestaties en zegt, ‘We zijn ongelooflijk trots op Professor Skelton en haar welverdiende toekenning. Haar baanbrekende onderzoek en haar onuitputtelijke inzet hebben een significante invloed gehad op het gebied van kinderrechten. Ze is een voorbeeld van de waarden en de toewijding die de faculteit streeft te inspireren in zichzelf en studenten.’

Het eredoctoraat van de University of Strathclyde bevestigt de positie van Professor Skelton als een leidende autoriteit op het gebied van kinderrechten. Haar werk blijft toekomstige generaties van juristen en advocaten inspireren en laat een blijvende impact achter op het streven naar gerechtigheid en de bescherming van kinderrechten wereldwijd.

De faculteit wil Professor Skelton van harte feliciteren met deze bijzondere toekenning en kijkt reikhalzend uit naar haar verdere bijdragen aan de bevordering van kinderrechten.