Faculteit Archeologie start onderzoek naar dinosaurussen

Vele archeologen krijgen op enig moment in de loopbaan de vraag welk type dinosaurus zij hebben gevonden. In plaats van opnieuw geduldig uit te leggen dat we niet aan dinosaurussen doen, heeft het bestuur van de faculteit nu besloten te luisteren naar de roep vanuit de samenleving. ‘Het is duidelijk dat het grote publiek dinosaurussen relevant en belangrijk vindt. Als faculteit kunnen we dit niet langer negeren.’ Dit ongekende besluit werd genomen in een recente faculteitsvergadering.

Ook al lijkt dino-onderzoek een geweldig idee, dit was de facultaire 1-aprilgrap van 2023! Archeologen doen nou eenmaal niet aan dinosaurussen.

Departement voor Paleontologie

Archeologie is in feite de studie van het menselijk verleden aan de hand van de achtergelaten sporen. Aangezien de tijdspanne tussen de laatste dino's en de eerste mensen zo'n 65 miljoen jaar beslaat, was het altijd logisch om de giga-reptielen niet te onderzoeken vanuit de faculteit. Tot nu dan. 'De roep uit de samenleving is duidelijk: dinosauriërs zijn relevant en belangrijk', sprak decaan Jan Kolen zijn collega's toe. 'Daar kunnen we als faculteit niet langer omheen. Daarom lanceren we vanaf volgende maand het Departement voor Paleontologie.'

De start van de nieuw gevormde afdeling vraagt om een snelle herschikking van lopende onderzoeksprojecten. Promovendi en postdocs wordt gevraagd hun onderzoek te 'dinofiseren'.

Lees verder in het Engels.