Luuk van Middelaar houdt Cleveringa Lezing in Praag

Op 5 december vond de tweede editie van de Praagse Cleveringa Lezing plaats. De lezing vond plaats in de Hall of Patriots van het Karolinum, een van de oudste academische gebouwen van Centraal-Europa. Rector Milena Králíčková van de Charles Universiteit trad op als gastvrouw tijdens het evenement dat georganiseerd werd door de Nederlandse ambassade in samenwerking met de Vacláv Havel bibliotheek. De hoofdlezing werd gehouden door Luuk van Middelaar van de Universiteit Leiden. Hij legde in zijn lezing een link tussen verleden, heden en de nalatenschap van Rudolph Cleveringa en Václav Havel en de transformatie van Europa na de ‘Zeitenwende’.

Na de lezing ging Professor van Middelaar in discussie met Michael Zantovský, Directeur van de Vacláv Havel bibliotheek, en het publiek. Onder de aanwezigen waren alumni van de Universiteit Leiden en andere Nederlandse universiteiten, hoogleraren en studenten uit Praag maar ook vertegenwoordigers van de Tsjechische regering en media en ambassadeurs van EU-lidstaten.

De complete lezing en discussie (in het Engels)