UD Reijer Passchier geeft college in de nationale AI-cursus Ethiek

Deze ethiekcursus is een inhoudelijk vervolg op de populaire Nationale AI-Cursus uit 2018 waar inmiddels meer dan 300.000 mensen mee zijn bereikt.

“Nauwelijks bekomen van de toeslagenaffaire en grove privacyschendingen door techbedrijven is het hoog tijd dat iedereen in Nederland snapt hoe AI werkt en welke ethische dilemma’s om de hoek komen kijken als data en algoritmen worden ingezet”, aldus initiatiefnemer Jim Stolze.

In de cursus behandelen wetenschappers als José van Dijck, Jeroen van den Hoven en Quirine Eijkman vragen als: hoe codeer je ethiek? Wat betekent het om te solliciteren bij een robot? En: wat is er mis met Facebook?

Reijer zelf gaat in op de consequenties van AI voor de democratische rechtsstaat. Daarbij put hij uit het onderzoek dat hij aan de Universiteit Leiden en de Open Universiteit doet.

Je kunt de cursus gratis volgen via ethiek.ai-curus.nl