Leiden Law Cast #7: Rechtsprekende computers & kunstmatige intelligentie met Jaap van den Herik

Leiden Law Cast is een podcast voor iedereen die meer wil weten over actuele juridische onderwerpen, gemaakt door de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Leiden.

Irem Çakir (L) en Hamza Duprée

De Leiden Law Cast maakt juridische informatie behapbaar en schijnt een licht op alle laatste actualiteiten en wetenschapsnieuws. De Leiden Law Cast wordt gepresenteerd door studenten Irem Çakir en Hamza Duprée. Per aflevering bevragen zij een van de wetenschappers van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid over een onderwerp uit de juridische actualiteit.

Kunnen computers rechtspreken? Deze vraag beantwoordde emiritus hoogleraar Jaap van den Herik al in 1988: een visionair dus! Samen met hem duiken we in dit interessante, maar vooral ook ingewikkelde, onderwerp. Is de (rechtelijke) intuïtie te programeren? Waarom is het beter multi- dan interdesciplinair te zijn? En waarom gaan die verdraaide juristen nou zo moeilijk mee met hun tijd? Het begon voor Jaap allemaal bij computerschaken en het eindigde bij een Legal technology program. Jaap praat ons in de nieuwste Leiden Law Cast-aflevering helemaal bij.

Beluister hier de aflevering van de Leiden Law Cast:

De Leiden Law Cast is ook te beluisteren via de volgende links: