Meghan Ingram wint de Jaap Doek Kinderrechtenscriptieprijs 2021

Op 7 december heeft Meghan Ingram de Jaap Doek Kinderrechtenscriptieprijs 2021 gewonnen voor haar scriptie over de rechten van kinderen van buitenlandse terroristische strijders die in Syrië worden vastgehouden. Deze prijs voor de beste masterscriptie op het terrein van kinderrechten wordt jaarlijks uitgereikt door Defence for Children samen met de Afdeling Jeugdrecht van de Universiteit Leiden.

Nieuw perspectief op verplichtingen onder internationale kinderrechten

De winnende scriptie, ‘Between Dystopia and Utopia: The ‘Response-Ability’ of European States to Ensure the Rights of Children of Foreign Terrorist Fighters Held in Syria’, werd uit een top zes van genomineerden gekozen. Professor Jaap Doek, voorzitter van de jury: “Meghan Ingram heeft een zeer goede scriptie geschreven over een zeer actueel onderwerp: de rechten van kinderen in Syrische vluchtelingenkampen en de verplichtingen die landen van wie zij de nationaliteit hebben, onder het Internationale Verdrag van de Rechten van het Kind hebben om ervoor te zorgen dat zij kunnen terugkeren naar hun land. De scriptie ging met name over de relatie tussen de soevereiniteit van staten en het universele karakter van de rechten van kinderen. Juridisch bezien is het een lastig onderwerp dat volgens de jury op indrukwekkende wijze is behandeld door Meghan.” In haar scriptie stelt Meghan een nieuw perspectief voor op de tegenstelling tussen de soevereiniteit van staten en het universele karakter van kinderrechten. Vanuit dit perspectief zouden staten hun verplichtingen om op grond van kinderrechten te repatriëren niet moeten zien als een aanval op staatssoevereiniteit, maar als een kans om hun bestaande inzet voor kinderrechten te versterken.

Vrij te besteden bedrag en reis naar VN-Kinderrechtencomité

Meghans scriptie is beloond met een vrij te besteden bedrag van €500,- en een georganiseerde reis naar het VN-Kinderrechtencomité in Genève. Voordat de prijs is uitgereikt, zijn de aanwezigen verwelkomd door professor Ton Liefaard, vice-decaan van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid en UNICEF-hoogleraar Kinderrechten aan de Universiteit Leiden en Mirjam Blaak, directeur-bestuurder van Defence for Children Nederland. Na het welkomstwoord volgde een lezing door dr. Margaretha Wewerinke-Singh, universitair docent bij het Grotius Centre for International Legal Studies, getiteld 'What role for the Committee on the Rights of the Child in protecting children’s rights against climate harm?

Meer informatie

Klik hier voor meer informatie over de uitreiking van de Jaap Doek Kinderrechtenscriptieprijs 2021.

Download hier de scriptie ‘Between Dystopia and Utopia: The ‘Response-Ability’ of European States to Ensure the Rights of Children of Foreign Terrorist Fighters Held in Syria’.