Uitnodiging: uitreiking Jaap Doek Kinderrechtenscriptieprijs 2021

De Afdeling Jeugdrecht van de Universiteit Leiden en Defence for Children nodigen u van harte uit voor de uitreiking van de negende Jaap Doek Kinderrechtenscriptieprijs. Deze vindt online plaats, op dinsdag 7 december vanaf 15.30 uur (in het Engels).

De scriptieprijs gaat uit naar de beste masterscriptie op het terrein van kinderrechten. Uit de vele ingezonden scripties van rechtenstudenten maar ook studenten vanuit andere disciplines heeft de jury onder leiding van voorzitter Jaap Doek zes kandidaten genomineerd die in aanmerking komen voor de scriptieprijs.

Genomineerden

1. Marie-Pier Giroux
    The Phenomenon of Self-Generated Sexual Content among Adolescents.

2. Meghan Ingram
    Between Dystopia and Utopia: The ‘Response-Ability’ of European States to Ensure the Rights of Children of Foreign Terrorist Fighters Held in Syria.

3. Richelle Mellema
    Scheiding van ouder en kind? Het belang van het kind in migratierechtelijke procedures en het recht op gezinsleven.

4. Maurizio Sovino Meléndez
    Ensuring Child Victims’ Right to an Effective Remedy: Rethinking Statutory Limitations.

5. Rune Vanleeuw
    Digital Child Labour: The Phenomenon of Family Vlogs and Kidfluencers.

6. Lotte Warlop
    Realisatie van het recht op participatie in een context van gedwongen hulpverlening: Thematische analyse van jeugdrechtbankdossiers.

15:15: Online omgeving open
15:30: Introductie door Mirjam Blaak, directeur-bestuurder Defence for Children en prof. Ton Liefaard, vice-decaan van de Faculteit Rechtsgeleerdheid en hoogleraar Kinderrechten
15:40: Keynote speech 'What role for the Committee on the Rights of the Child in protecting children’s rights against climate harm?' door dr. Margaretha Wewerinke-Singh, universitair docent bij het Grotius Centre for International Legal Studies
16:15: Presentaties genomineerden
16:50: Bekendmaking winnaar Kinderrechtenscriptieprijs 2021 door professor Jaap Doek

Aanmelden

Aanmelden kan tot en met woensdag 1 december via het aanmeldformulier. De link naar de livestream wordt in de dagen voor de ceremonie per e-mail verstuurd.

Met vragen kunt u contact opnemen met het secretariaat van de Afdeling Jeugdrecht, via jeugdrecht@law.leidenuniv.nl of 071-527 60 56.