Adam Cohen ontvangt Dr. Saal van Zwanenberg Ereprijs

Hoogleraar klinische farmacologie Adam Cohen van de Universiteit Leiden ontvangt 12 november de prestigieuze Dr. Saal van Zwanenberg Ereprijs. De prijs is een eerbetoon aan een wetenschapper die zich verdienstelijk heeft gemaakt op het gebied van onderzoek dat (in)direct heeft geleid tot de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen of de processen die daar rondom plaatsvinden. De Leidse masterstudent Kelvin Groot is de eerste prijswinnaar van de gelijknamige Onderzoeksprijs.

Cohen is volgens de juryleden meer dan een wetenschapper. De jury vindt zijn prestatie uniek, omdat Cohen volgens hen ‘in staat is geweest om langs de lijnen van slimme combinaties van private en publieke inbreng een onafhankelijk, een internationaal hoog aangeschreven instituut op te bouwen, het Centre for Human Drug Research (CHDR) in Leiden’. Cohen was 30 jaar lang de directeur van het CHDR, gevestigd op het Bio Science Park.

Winnende masterstudenten

De jury was onder de indruk van de hoge kwaliteit van de 26 voordrachten voor de Onderzoeksprijzen. De drie winnende masterstudenten zijn Kelvin Groot (Universiteit Leiden, eerste prijs), Jonne Terstappen (Universiteit Utrecht, tweede prijs) en Julia Alberts (Rijksuniversiteit Groningen, derde prijs).

V.l.n.r. Prof. dr. Adam Cohen, Kelvin Groot BSc, Jonne Terstappen BSc en Julia Alberts BSc. Foto: Hilde de Wolf

NKI bekroont stage met 10

Groot kreeg een 10 voor zijn stage bij het Nederlands Kanker Instituut (NKI). Prof. dr. René Bernards, die zijn stage beoordeelde, gaf dit hoge cijfer voor het eerst in veertig jaar. Kelvin heeft bijgedragen aan het begrijpen van de factoren die leiden tot resistentie tegen indisulam, een bestaand medicijn tegen kanker.

Volgens de jury is Kelvin een zeer waardige winnaar: ‘Zijn wetenschappelijke nauwgezetheid, harde werk en enorme motivatie waren uitzonderlijk’. De prijs heeft een waarde van 3000 euro.

Geneesmiddelen staan centraal

De KHMW en de Dr. Saal van Zwanenberg Stichting reiken de Ereprijs ter waarde van 25.000 euro eenmaal in de twee jaar uit. De stichting stelt jaarlijks ook drie Onderzoeksprijzen voor masterstudenten beschikbaar, op het terrein van de farmaceutische en/of medische wetenschappen waarbij het geneesmiddel centraal staat.

Foto's: Hilde de Wolf.