Van vlogs tot seminars: studenten Italiaans brengen vaardigheden in de praktijk

Krijg je wel genoeg praktijkervaring mee in een academische taal- en cultuurstudie? Vast en zeker, zo bewezen de bachelorstudenten Italiaans deze zomer. Voor het programma Transfer-IT combineerden ze hun eigen interesses met de kennis die ze tijdens hun studie verwierven. Dat resulteerde in sterk verschillende activiteiten, variërend van een vlogserie over de Giro d’Italia tot een wereldwijd te volgen cursus creatief schrijven, interviews met mensen uit het werkveld (zoals vertalers, editors, schrijvers) en kennisclips voor een online museum.

Tatum Paauwe

Tatum Paauwe organiseerde een online cursus creatief schrijven

‘Ik vind creatief schrijven heel leuk, dus toen ik van Transfer IT hoorde, wilde ik daar graag iets mee doen. Eerst was het plan om één online workshop met één schrijver te organiseren, maar dat werd al snel een reeks met tien Italiaanse schrijvers. De eerste had het bijvoorbeeld over de angst voor de witte, lege pagina. Halverwege ging het over beeldend schrijven en we zijn net geëindigd met een les over professionele publicatiemogelijkheden.

Het was een heel gepuzzel om alles in elkaar te zetten. Welke schrijvers willen meedoen? Wie is goed te begrijpen voor mensen die Italiaans niet als moedertaal hebben? En we wilden alle schrijvers voorafgaand aan de cursus interviewen om te bepalen wat voor seminar het best bij de deelnemers paste. Uiteindelijk ben ik er van januari tot september mee bezig geweest. Een hele zwangerschap, ja. Gelukkig heb ik veel steun gehad aan mijn docent, Carmen Van den Bergh. Zij heeft haar netwerk ingezet om schrijvers te werven. Dat was heel fijn, omdat mensen minder snel reageren op een student.

Bij sommige sessies hadden we wel 130 deelnemers, uit alle hoeken van de wereld. Eén man uit Toronto stond zelfs om vier uur ’s ochtends op om mee te kunnen doen. Het geeft me een heel krachtig gevoel dat het me is gelukt om dit project te leiden. Mijn liefde voor schrijven is alleen maar toegenomen. Het liefst wil ik daar in de toekomst mee verder.’

Daan Kessens

Daan Kessens vlogde dagelijks over de Giro d’Italia

‘Een paar jaar geleden ben ik in het wielrennen gerold met de Tour de France. Dat is de toegankelijkste koers, omdat die in de zomer wordt uitgezonden. Later ben ik ook de Giro d’Italia gaan kijken en wat wielrendingetjes gaan doen. Zo maakte ik de vertaling voor een YouTubeserie over wielrennen en zit ik inmiddels ook zelf weleens op een fiets – ik heb net mijn eerste val gehad. Toen mijn docent, Carmen Van den Bergh, naar me toe kwam met de vraag of ik vlogs wilde maken over de Giro d’Italia, was ik dan ook meteen heel enthousiast.

Maar het was voor mij ook een leuk excuus om de hele race te kijken. Ik heb zelfs élke dag van de Giro gevlogd, hoewel het oorspronkelijke idee was om slechts vijf video’s te maken.

In het begin vond ik het ongemakkelijk om zelf in beeld te zijn en dan ook nog eens naar mezelf te moeten kijken als ik de video ging editen. Gelukkig lukte het vrij snel om die knop om te zetten en kon ik al een beetje monteren, waardoor dat vrij snel ging. Ik zou graag verder met het kanaal gaan, al zou ik dan misschien nog liever video’s maken die nog meer te maken hebben met Italiaanse cultuur.’

Wat is Transfer IT?

Universitair docent Carmen van den Bergh legt uit: ‘Het onderwijsvernieuwingsproject Transfer-IT biedt studenten Italiaanse taal en cultuur een manier om hun vaardigheden te tonen aan de hand van leuke projecten en stages. Op deze manier krijgt het onderwijs ook een “praktisch” element, naast de theoretische en intellectuele component. Waarom zou je als student wachten tot na je studie om je te oriënteren op mogelijke baankansen? Je kunt de opgedane kennis meteen toepassen in de praktijk: vroeg begonnen, veel gewonnen, nietwaar?’