Leonie maakt bange kinderen dapper: zo helpt zij hen van hun angsten af

Leonie Vreeke wil voorkomen dat angst bij jonge kinderen zich ontwikkelt tot een angststoornis op latere leeftijd. Ze onderzoekt daarom nu een nieuwe training voor ouders van angstige, verlegen kinderen. Lees het interview in de serie Onder Professoren in het AD.

Welke indicatoren wijzen erop dat een kind gevoeliger is voor het ontwikkelen van angsten?

"Het meest bekend is verlegenheid. Kinderen die bij bezoek van vreemden wegduiken achter hun moeder. Ze durven niet op vreemde kinderen af te stappen en zijn bang voor nieuwe situaties. Ze durven bijvoorbeeld ook niet het stukje worst van de slager aan te pakken. Ze vermijden ook fysiek uitdagende situaties, zoals een hoge glijbaan. In een groep zijn ze wat teruggetrokken en stil."

"Kinderen worden wel gecontro­leerd op lichamelij­ke ontwikke­ling, maar in mijn optiek nog onvoldoen­de op geestelij­ke ontwikke­ling"

Wat is voor u de heilige graal?

"Dat controle op angststoornissen standaard wordt opgenomen bij consultatiebureaus, en er daarna doorverwezen kan worden naar laagdrempelige hulp zoals het Cool Little Kids programma. Angsten worden nu nog te vaak pas laat bij kinderen ontdekt, waardoor de behandeling moeilijker wordt."

Lees hier het gehele interview: Leonie maakt bange kinderen dapper (29 juni)