'Pestgedrag heeft een piek rond 12 jaar, maar is van alle leeftijden'

‘Schelden doet geen pijn. Je moet het gewoon negeren’. Niet zelden krijgen kinderen en volwassenen die durven zeggen dat ze gepest worden dit te horen. En ondanks dat elke school een anti-pestprotocol moet hebben, worden steeds opnieuw kinderen het slachtoffer. Maar er is vooruitgang, vindt Universitair Hoofddocent Mitch van Geel, want pesten staat op de agenda.

Waarom pubers pesten

‘Over pesten heeft wel het idee bestaan dat het niet schadelijk zou zijn, dat je er misschien zelfs groot en sterk van zou worden’, vertelt Mitch van Geel. ‘Het is heel belangrijk om zo’n idee tegen te spreken.’ Onder meer uit studies van hemzelf blijkt dat pestslachtoffers vaker slaapproblemen hebben, psychosomatische klachten, en zelfmoordgedachten.

Lees het volledige artikel op de website van het Leids Universitair Weekblad Mare ››

Op de koffie bij… Mitch van Geel

Afgelopen week hebben wij een interview gehouden met Mitch van Geel. De meesten van jullie zullen hem kennen als docent van het vak ‘Inleiding in de Pedagogische Wetenschappen’, ‘Ontwikkelingspsychologie’ of ‘Behandeling: interventies binnen de orthopedagogiek’. Wij zijn benieuwd waar Meneer van Geel zich daarnaast mee bezig houdt.

Lees het volledige interview met Mitch van Geel op de website van studievereniging Emile ››

Betrokkenen bij pestgedrag dragen vaker wapens

Met de komende invoering van de wet die scholen verplicht tegen pestgedrag op te treden, neemt niet alleen de belangstelling binnen scholen voor dit onderwerp toe. Ook onderzoekers van de universiteit van Leiden leverden een bijdrage aan de inzichten in pestgedrag middels een studie naar de relatie tussen pesten en wapenbezit. Conclusie: kinderen en jongeren tussen de 11 en de 21 jaar die als pester, gepeste of beide betrokken zijn bij pestgedrag, dragen vaker wapens dan leeftijdgenoten die niet met pestgedrag van doen hebben.

Lees het volledige artikel op Blikophulp.nl ››